Det er med stor glæde at vi kan præsentere det nyeste udstillingsprojekt FRAGMENT af arkitekt Petra Gipp (SE). Petra Gipps arbejde udgør et bindeled mellem en kunstnerisk tilgang og en praktisk udførende, i grænselandet mellem skulptur og arkitektur.
Det gennemgående arbejdsredskab er støbningen – oftest i gips. Via denne arbejdsmetode formes både volumen, elementer og detaljer i et samlet rumligt udtryk. Både som forlæg til byggede værker, og som selvstændige skulpturelle værker, indeholder Petras gipsarbejder en helt særlig både skrøbelig og robust poesi. Gipsværkerne både fanger sollyset og materialiserer skyggerne, og vil på fineste vis fremkalde alle sensommerlysets nuancer i udstillingsrummet på Willemoesgade.
Arkitekturen som erindringsbærer
Arkitekturen udgør de fysiske omgivelser, som afspejler vores kultur, sociale strukturer, overbevisninger og ritualer. Gennem sansninger af lysindfald, klange, overflader og dufte indlejres den fra vores helt spæde år i fundamentet for vores minder og vores hukommelse. Men hvad sker der, når man rives væk fra det? Fra det genkendelige og betydningsbærende i ens omgivelser? Hvilken struktur har forflytningen, og det der bliver tilbage i én, og hvilken form kan den gives? Hvordan kan vi erindre og fortælle om det tabte? Petra Gipp ønsker med dette projekt at undersøge kompleksiteten i migrationer, også som et samtids fænomen, via en kunst- nerisk skulpturel proces.
Arkitekturen udgør de fysiske omgivelser, som afspejler vores kultur, sociale strukturer, overbevisninger og ritualer. Gennem sansninger af lysindfald, klange, overflader og dufte indlejres den fra vores helt spæde år i fundamentet for vores minder og vores hukommelse. Men hvad sker der, når man rives væk fra det? Fra det genkendelige og betydningsbærende i ens omgivelser? Hvilken struktur har forflytningen, og det der bliver tilbage i én, og hvilken form kan den gives? Hvordan kan vi erindre og fortælle om det tabte? Petra Gipp ønsker med dette projekt at undersøge kompleksiteten i migrationer, også som et samtids fænomen, via en kunst- nerisk skulpturel proces.
Flugtens rumlige fragmenter
Med udgangspunkt i sin fars flugt fra DDR undersøger Petra Gipp skulpturelt, hvordan flugten påvirker en persons rumlige identitet; hvordan kroppen oplever tabet af kendte stedslige sansninger. Det samlede projekt udgøres af to selvstændige udstillinger i hhv. Landskro- na Kunsthal (m. titlen DDR : flyktens spår ; i landskap, kropp och minne) og i TIL:VÆRKS. I hver udstilling belyses temaet med ud- gangspunkt i de konkrete fysiske rum og kontekster. Udstillingen FRAGMENT består af en række nye støbninger i gips, udført i en skala der relaterer til kroppen og dens fysiske omgivelser. Skulpturerne ledsages af fragmenter fra en film og et lydværk af Sole Gipp Ossler.
Med udgangspunkt i sin fars flugt fra DDR undersøger Petra Gipp skulpturelt, hvordan flugten påvirker en persons rumlige identitet; hvordan kroppen oplever tabet af kendte stedslige sansninger. Det samlede projekt udgøres af to selvstændige udstillinger i hhv. Landskro- na Kunsthal (m. titlen DDR : flyktens spår ; i landskap, kropp och minne) og i TIL:VÆRKS. I hver udstilling belyses temaet med ud- gangspunkt i de konkrete fysiske rum og kontekster. Udstillingen FRAGMENT består af en række nye støbninger i gips, udført i en skala der relaterer til kroppen og dens fysiske omgivelser. Skulpturerne ledsages af fragmenter fra en film og et lydværk af Sole Gipp Ossler.
Flugtens spor i krop, form og rum
Via undersøgelser af hvordan migration kan påvirke et menneskes rumlige identitet, giver Gipp fysisk form til sin fars flugt. Hun stu- derer, hvordan tabet af identitet og tilhørsforhold nedfældes i kroppen. Via processen i at krydse både mentale og fysiske grænser og i forsøget med at finde en ny identitet på et fremmed sted. Med udgangspunkt i information fra arkiver i DDR, Rusland, Danmark og Sverige, har Gipp rejst i sin fars fodspor. Fodsporene fører til steder, der samtidigt bærer spor af andre menneskeskæbner, og på denne måde flettes det personlige og det kollektive sammen til en historie med mange stemmer og skæbner. Hvor fodsporene slutter, træder afstøbningen ind; ordløs, med et sprog og en tilstedeværelse, der kan fortælle det usagte. Afstøb- ningerne forholder sig til rum, lys og skygge, til sekvenser og dynamik; til det personlige og det kollektive. I den minimale og stringente opstilling bliver mellemrummet og fraværet en fysisk del af værkets samlede udtryk. Ligesom menneskefigurer vender skulpturernes tunge kroppe sig mod hinanden, ledsager og bærer hinanden – hver skæbne både blotlægges og bringes sammen i et livsfællesskab.
Via undersøgelser af hvordan migration kan påvirke et menneskes rumlige identitet, giver Gipp fysisk form til sin fars flugt. Hun stu- derer, hvordan tabet af identitet og tilhørsforhold nedfældes i kroppen. Via processen i at krydse både mentale og fysiske grænser og i forsøget med at finde en ny identitet på et fremmed sted. Med udgangspunkt i information fra arkiver i DDR, Rusland, Danmark og Sverige, har Gipp rejst i sin fars fodspor. Fodsporene fører til steder, der samtidigt bærer spor af andre menneskeskæbner, og på denne måde flettes det personlige og det kollektive sammen til en historie med mange stemmer og skæbner. Hvor fodsporene slutter, træder afstøbningen ind; ordløs, med et sprog og en tilstedeværelse, der kan fortælle det usagte. Afstøb- ningerne forholder sig til rum, lys og skygge, til sekvenser og dynamik; til det personlige og det kollektive. I den minimale og stringente opstilling bliver mellemrummet og fraværet en fysisk del af værkets samlede udtryk. Ligesom menneskefigurer vender skulpturernes tunge kroppe sig mod hinanden, ledsager og bærer hinanden – hver skæbne både blotlægges og bringes sammen i et livsfællesskab.
Udstillingen FRAGMENT er støttet af Konstnärsnämnden og Grosserer L. F. Foghts Fond.
Kilde: TIL:VÆRKS