Bolde, bølger, snemasser eller et kollektiv er eksempler på det som Bruno Latour kalder for kvasiobjekter. De er kendetegnet af at udsende turbulens, som vikler subjekter og andre objekter sammen og sætter dem i bevægelse. Kvasiobjekter er aktive og bidragende i modsætning til blot passivt afventende. De besidder en evne til at sammenføje det sociale på ny og at katalysere det i nye retninger. Denne udstilling består af værker af tre kunstnere, N55, Pablo Llambías og Per Lunde Jørgensen, som ligesom Latours kvasiobjekter er forbundet til handling, tid, netværksdannelse og socialitet.
N55 har siden gruppen blev dannet i 1995 arbejdet med kunst som en del af hverdagen. Deres værker er præget af enkle, transparente konstruktionsprincipper, blandt andet for at kunne invitere brugeren til selv at tage del i produktionen.
Pablo Llambías' tekstsamling Rådhus fra 1997 var en hybrid af fiktion og dokumentation bestående af 17 små tekster og 275 fotografier af samtlige danske rådhuse. Hans nye bog Zombie Rådhus er skrevet oven på den oprindelige rådhusundersøgelse. Meget er sket i Danmark på tyve år og bogen forsøger at rumme nogle af disse forandringer. Blandt andet med en Google Earth fotoserie af de tilbageværende rådhuse.
Per Lunde Jørgensens nye værk har afsæt i kontorstole købt på den Blå Avis indenfor en afgrænset søgeradius på 20 km, der udover at optegne et areal også peger på en bestemt social demografi. Kontorstolenes betræk er aftaget og syet fast på malerlærred til billedobjekter, der befinder sig i en ustabil tilstand mellem det genkendelige og det alment abstrakte.
Udstillingens titel er taget fra Bruno Latours bog af samme navn. Den peger på hvordan værkerne på forskellig vis tænker over vores indretning af det sociale ved aktivt at gribe ind i det med nye objekter. De rejser spørgsmål om rollefordelingen mellem det subjektive og det objektive og hvordan det, der fremtræder som statisk, undertiden er foranderligt.
Kilde: Bonamatic