Rómulo Celdrán: Sharp
9 apr - 8 maj 2021Kunstnere har ofte deformeret og ændret objekternes egenskaber (eller proportioner) og dermed vendt fortolkningen af deres betydninger og undergravet forholdet mellem tilskuer og arbejde. Rómulo´s kunstneriske virke følger dette spor der stammer fra princippet om at ændre det, der er håndgribeligt. Han finder sine objekter i sit daglige private og professionelle liv. Udover skulpturer arbejder […]
Kunstnere har ofte deformeret og ændret objekternes egenskaber (eller proportioner) og dermed vendt fortolkningen af deres betydninger og undergravet forholdet mellem tilskuer og arbejde. Rómulo´s kunstneriske virke følger dette spor der stammer fra princippet om at ændre det, der er håndgribeligt. Han finder sine objekter i sit daglige private og professionelle liv. Udover skulpturer arbejder […]
Kunstnere har ofte deformeret og ændret objekternes egenskaber (eller proportioner) og dermed vendt fortolkningen af deres betydninger og undergravet forholdet mellem tilskuer og arbejde. Rómulo´s kunstneriske virke følger dette spor der stammer fra princippet om at ændre det, der er håndgribeligt. Han finder sine objekter i sit daglige private og professionelle liv. Udover skulpturer arbejder Celdrán med maleri og tegning.
“Virkeligheden eksisterer ikke,” Rómulo Celdrán sigter mod at dekonstruere vores opfattelsesproces med sine hyperrealistiske tegninger og skulpturer af hverdagslige ting, der viser, at virkeligheden ligesom skønhed er i betragteren. “Hvis det der eksisterer er den opfattelse, vi har af det, hvorfor ikke udforske de underliggende principper for denne opfattelse? I tråd med Claes Oldenburg tager hans udforskning form af mikroskopisk observerede objekter, forstørret til spektakulær skala. Han arbejder i både to- og tredimension, på en løbende serie af monokromatiske tegninger med titlen “Zoom”, der er relateret til hans serie af blandede medie-skulpturer, “Makro.” Celdrán går ikke glip af en eneste uendelig detalje i sine genskabelser: hans tegning af blyantspåner afslører den fint kornede tekstur af træet, mens hans skulptur af en flaskehætte indeholder en støv af rust.
Makro – serien skal ses som en kameralinse der ændrer objekternes skala radikalt. Værkerne kommer således til at fungere som et forstørrelsesglas, der bringer os tættere på objektet og giver det nye dimensioner, styrker dets tilstedeværelse og opfordrer os til at udforske det. De fysiske love der styrer vores logik nedbrydes, og det er netop i denne sætten spørgsmålstegn ved virkeligheden at Rómulo som kunstner trives bedst. Han skaber facetter af mulige verdener, der selv afgrænset af håndgribelige grænser bliver bundet til en fremmedgørende virkelighed.
Kilde: Galerie Pi
1300 København K
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 14:00
Søndag: Lukket