Santiago Mostyn: Happy’s House
12 mar - 8 jun 2023Anbefalet under Det skal du se! uge 10 Pressemeddelelse: Et kunstværk kan være et sted for et særligt nærvær, og derfor er kunstoplevelsen også altid en mulig forbindelse til de komplekse fænomener omkring os. Men værket kan også være et møde med en indre verden – et forsøg på at konfrontere, komme overens eller forbinde […]
Anbefalet under Det skal du se! uge 10 Pressemeddelelse: Et kunstværk kan være et sted for et særligt nærvær, og derfor er kunstoplevelsen også altid en mulig forbindelse til de komplekse fænomener omkring os. Men værket kan også være et møde med en indre verden – et forsøg på at konfrontere, komme overens eller forbinde […]
Anbefalet under Det skal du se! uge 10
Pressemeddelelse:
Et kunstværk kan være et sted for et særligt nærvær, og derfor er kunstoplevelsen også altid en mulig forbindelse til de komplekse fænomener omkring os. Men værket kan også være et møde med en indre verden – et forsøg på at konfrontere, komme overens eller forbinde os med en hændelse, en følelse, et tab, en virkelighed som ikke er vores, men som vi deler, fordi vi er mennesker.
Ulykkelige og lykkelige omstændigheder kan føre os ud i nye livsbaner og vilkår, og i den bevægelse har vi som mennesker ofte brug for pejlemærker eller en idé om en base, et hjem, vi kan genkalde som et sted for en dyb forbindelse, der ikke lader sig begrænse af landegrænser, verdenshave eller tiden for den sags skyld. Lyd og musik har en særlig evne til at foretage sådanne transporter.
Med Santiago Mostyns nye video installation Happy’s House, der er den fjerde udstilling under Maria Projektet, træder vi ind i en personlig billedverden med mennesker og minder. Et fællesskab i et hjem, i en by, en matriark midt i en stor familie, håndholdte videooptagelser fra start 90’erne. Generationer i tæt samhørighed udspiller sig for os. Der bliver grinet, snakket, spist, leget og spillet musik. Menneskene i optagelserne er hjemme uden nødvendigvis at være det. Værten for sammenkomsterne og husets beboer er Hazel “Happy” Jones.
Victor Jones, hendes søn, sidder nu ved siden af, i et mørkt rum. Tiden er gået, men musikken forbinder kroppe og minder gennem tiden, imens kameraet langsomt cirkler om den herboende jazz-trommeslager i hans musikalske genkaldelse og hyldest til hans mor. Kunsten bliver ligesom kirken et rum for både heling og erindring drevet af kærlighed, men udtrykker det ikke som ord, salmer og ritualer, men som en æstetisk oplevelse, hvor sansningerne og fortællingerne fra mange kroppe, tider, lokationer mødes i ét værk.
Mere om værket:
Happy’s House er et filmportræt i tre spor af et arbejderklassehjem i East Orange, New Jersey, med en performance af jazztrommeslageren og trompetisten Victor Jones som omdrejningspunkt. Det lyserøde hus i filmens centrum ligger på hjørnet af Brookwood Street i East Orange, en by med en rig musikalsk og kulturel arv inden for jazz, hip-hop og popmusik. Victor Jones hylder dette hus, hans barndomshjem, og sin mor Hazel “Happy” Jones med en ny fortolkning af I Thought About You, en jazzstandard, der er blevet sunget og spillet på forskellig vis af Dinah Washington, Miles Davis, Billie Holiday og mange andre.
Forestillinger omkring det sorte amerikanske familiehjem, fødslen og opvæksten af musikalske talenter og kirkens kontemplative rum krydser hinanden i Happy’s House. Victor Jones’ performance er vævet sammen med tidlige hjemmevideooptagelser af en familiesammenkomst i huset, video-vandringer på Google Street View og optagelser af arkitektoniske interiører, hvor et barn løber hætteklædt og ansigtsløst rundt.
MR-scanninger af kunstnerens krop udvider forestillingerne om bærende strukturer fra det arkitektoniske til det kropslige, imens det nylige tab af familiens hjem efter Happy Jones’ død giver genlyd i undersøgelsen af en skadet krops indre funktioner. En familiearv opbygges og forsvinder til sidst, men de flygtige øjeblikke, der danner vores personlige historie, kan stadig anvise en forbindelse til en større arv.
Om kunstneren
Santiago Mostyn (f. 1981, San Francisco) er en kunstner, hvis praksis lægger vægt på narrative forviklinger i jagten på nye forståelser af steder og mennesker både i kulturel og psykisk forstand. Mostyn har længe været interesseret i samspillet mellem musik, fortælling og det legemliggjorte selv, med værker, der manifesterer sig som film, udstillinger og kuratoriske projekter.
Mostyn er bosat i Sverige, men har stærke bånd til Zimbabwe, Trinidad og Tobago – de lande, hvor han er opvokset. Han fik sin BA fra Yale University, gik på Städelschule fra 2006-2007 og fik en MA i 2013 fra Royal Institute of Art i Stockholm. Santiago var i 2021 gæst i Künstlerhaus Bethanien, Berlin, og er for tiden stipendiat på Akademie Schloss Solitude, Stuttgart.
Om Maria Projektet
Maria Projektet er et kunstprojekt, der med base i Mariakirken på Vesterbro søger nye social-etiske modeller for samtale, samvær og samfund via undersøgelser i kirkens og billedkunstens rum og praksis. Maria Projektet er drevet af en idé om, at kunsten kan være et forum for metodisk udveksling og udvikling, og projektets værker er derfor også forskellige forsøg på at udvikle en social-etisk tilgang og metode, der kan sætte nye dagsordener for, hvordan både kirken, kunsten og offentligheden lytter, taler, handler og tænker social-etisk.
Maria Projektet er kurateret af Matthias Borello og udviklet i samarbejde med Lise Christina Rasmussen, præst i Mariakirken. De deltagende kunstnere er: J&K, Stine Marie Jacobsen, Khaled Barakeh, Hanne Lise Thomsen, Santiago
Mostyn, Kenneth Balfelt Team og Tamar Guimarães.
12. marts 2023 – 8. juni 2023
Fernisering 11. marts, kl. 15-18
NB: Værket kan herefter opleves hver tirsdag og torsdag kl. 19-21 i hele udstillingsperioden.
Mariakirken, Istedgade 20, København V.
Istedgade 20
1650 Kbh. V