Selected

11 feb - 1 maj 2022

I udstillingen kan man opleve hvordan de nonfigurative værker og de abstrakte med de forskellige genkendelige billedelementer lukker op for vor egne tolkninger. Måske kan man tale om, at udstillingens røde tråd ligger i værkernes åbne imødekommenhed. Alle værkerne rummer en særlig åbenhed for individuelle tolkninger og oplevelser, ligesom kunstnerne synes at være i dialog […]

Pressefoto: Galleri DGV

I udstillingen kan man opleve hvordan de nonfigurative værker og de abstrakte med de forskellige genkendelige billedelementer lukker op for vor egne tolkninger. Måske kan man tale om, at udstillingens røde tråd ligger i værkernes åbne imødekommenhed. Alle værkerne rummer en særlig åbenhed for individuelle tolkninger og oplevelser, ligesom kunstnerne synes at være i dialog […]


info

Selected11 feb - 1 maj 2022

Pressefoto: Galleri DGV

I udstillingen kan man opleve hvordan de nonfigurative værker og de abstrakte med de forskellige genkendelige billedelementer lukker op for vor egne tolkninger. Måske kan man tale om, at udstillingens røde tråd ligger i værkernes åbne imødekommenhed. Alle værkerne rummer en særlig åbenhed for individuelle tolkninger og oplevelser, ligesom kunstnerne synes at være i dialog med tidligere abstrakte kunstnere i stedet for at bryde med dem.

Ruth Campau, der er kendt for sine spejlende krystallinske objekter og store udsmykninger malet med en bred kost, udstiller nu en poetisk abstraktion, hvor hun på en baggrund af guld lader runde hvide bobler stige op omkring orangefarvede lysstråler ”Skærmbillede”. Kathrine Ærtebjerg maler med tusch, spraymaling og pensel, og skaber collageagtige billeder med blad og dyrelignende skygger. Blandt flere naturreferencer ses menneskefigurer. Hos et auralysende kvindeportræt med en sær andethed mødes vi af et blik af uforklarlig gennemborende styrke. Viera Collaro, der er kendt for sine lysværker, udstiller et af sine fremragende lysværker og et af sine spirituelle farvekompositioner. Erik A. Frandsen viser et keramisk guldrelief med en gådefuld figurativ aftegning og nogle abstrakte keramiske figurer med menneskelignende træk. Hos Milena Bonefacini finder man især nonfigurative billeder. Hun lader forskelligt udseende organiske former bevæge sig hen over en ensartet rosa baggrund: nogle er rolige former og andre dynamiske. I de blågrønne billeder ligger formerne transparent over hinanden. Også Bodil Nielsens store abstraktion Uden Titel fra 2016 bliver i det nonfigurative. Over hele billedfladen ligger et stofligt mønster i varme mørke farver. En enkel smal rød diagonal bryder billedet på midten. På venstre side ses en rød cirkelform og til højre, lidt længere nede en brun cirkelform. Ved billedets øverste kant er midtvejs en hvid dråbeform – der ses gentaget nederst men lidt forskudt. Billedets store varme mønster skaber et sanseligt nærvær. Figurative elementer bevæger sig let omkring i Morten Buchs lærreder: En Vase danner midtpunkt med lette konturer – omgivet af legende dynamiske linjer, farve flader og tegn, der synes at undvige en konkret betydning.

Tekst af Lene Burkard
Kilde: Galleri DGV


Adresse
Galleri DGVChristiansmindevej 78
5700 Svendborg

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 12:00 - 16:30
Fredag: 12:00 - 16:30
Lørdag: 12:00 - 15:00
Søndag: 12:00 - 15:00

Entre pris
Fri entré