Sommerudstilling 2023
3 jun - 30 jul 2023Betalt indhold Pressemeddelelse: Kirsten Kjærs Museum (KKM) udskrev i efteråret 2022 et OPEN CALL. Blandt de indsendte forslag valgte museet fire kunstnere til at skabe udstillinger, der tager afsæt i Kirsten Kjærs liv og/ eller hendes ouvre. De fire kunstnere er Zven Balslev, Begitte Lynge Andersen, Bodil Brems og Mette KIt Jensen. Zven Balslev og […]
Betalt indhold Pressemeddelelse: Kirsten Kjærs Museum (KKM) udskrev i efteråret 2022 et OPEN CALL. Blandt de indsendte forslag valgte museet fire kunstnere til at skabe udstillinger, der tager afsæt i Kirsten Kjærs liv og/ eller hendes ouvre. De fire kunstnere er Zven Balslev, Begitte Lynge Andersen, Bodil Brems og Mette KIt Jensen. Zven Balslev og […]
Betalt indhold
Pressemeddelelse:
Kirsten Kjærs Museum (KKM) udskrev i efteråret 2022 et OPEN CALL. Blandt de indsendte forslag valgte museet fire kunstnere til at skabe udstillinger, der tager afsæt i Kirsten Kjærs liv og/ eller hendes ouvre. De fire kunstnere er Zven Balslev, Begitte Lynge Andersen, Bodil Brems og Mette KIt Jensen.
Zven Balslev og Begitte Lynge Andersens bidrag til udstillingsrækken indgår i “Sommerudstilling 2023”.
“Solhår” af Zven Balslev er en serie malerier, der taler til og responderer på den vildskab, som kendetegner Kirsten Kjærs person og kunst. Balslevs metode er at holde malerierne åbne og give rum til at billedet styrer den maleriske proces med alle dens mangfoldige muligheder til et færdigt udtryk.
I et rum vises en serie på 12 værker, som tager afsæt i Kirsten Kjærs maleri “Die Asta” fra 19xx. Zven Balslev skriver selv::
“Mit første møde med Kirsten Kjærs kunst var en plakat, der forestiller Asta Nielsen. Jeg var mere betaget af de hurtige penselstrøg, de vilde farver og den hastige energi, billedet udstrålede, end den portrætterede. Selvom subjektet er statisk, er billedet alt andet end stillestående. Et eller andet udefinerbart i maleriet holder det åbent, friskt. I bevægelse. Billedet nægter at stivne i et årstal eller et årti.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond.
“SELVBINDERGARN” af Begitte Lynge Andersens er skabt med afsæt i en kunstnerisk undersøgelse af taktile og sanselige greb i Kirsten Kjærs værker. Andersen bearbejder og oversætter til skulpturelle tekstile objekter og installationer.
Begitte Lynge Andersen beskriver sin processe og udstilling på følgende måde:
“Jeg oplever Kirsten Kjærs tegninger og malerier som flydende – stregerne og farverne flyder som hurtige strømme, fragmenterede billedflader med streger, der synes at svæve i et ikke defineret rum. Malerierne synes flade og derfra åbner sig en rumlighed i kontrasten mellem skabelonagtige forgrundsfigurer sat op imod en enkel baggrund. Dette udtryk ansporer min nysgerrighed og jeg bliver optaget af strukturerne, der opstår i fladerne mellem figurerne. Det flydende inspirerer mig til at bevæge mig ind og ud af Kirsten Kjær og min egen tid. Vi deler hjemstavn og vi krydser spor.” Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond samt Lizzi og Mogens Staal Fonden.
Bodil Brems og Mette KIt Jensen udstiller begge i forbindelse med efterårsudstillingen, der ferniseres d. 5. august.
Takket være støtte fra Beckett Fonden har det desuden været muligt for Kirsten Kjærs Museum at nykuratere samlingen af Kirsten Kjærs billeder . Den nye ophængning supplerer og udfolder den nyudkomne forskningsbaserede monografi “KIRSTEN KJÆR. MENNESKEMALER”, der er skrevet af kunsthistoriker mag. art. Hanne Abildgaard og udgivet hos Strandgaard Publishing. Det er i øvrigt også Abildgaard, der har kurateret den nye ophængning af Kjærs billeder .
Monografien er finansieret af 15. Juni Fonden. At den hidtil oversete maler KIrsten Kjær hermed indskrives i kunsthistorien er intet mindre end et kvantespring for både Kjær og hendes museum. Bogen er dog også et vægtigt bidrag til synliggørelsen af generationers oversete kvindelige kunstnere samt den direkte anledning til sommerudstillingens tematiske omdrejningspunkt: “Rundt om Kirsten Kjær”.
Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.
Under 18 år: gratis adgang