Stephanie Bech og Anna Ørberg har i fællesskab skabt en serie værker, der alle tager udgangspunkt i serigrafi. I stedet for at bruge teknikken til det oplagte – serier, editions og distribution – anvender de den her til at skabe unikaværker, som fremstår næsten mere maleriske end grafiske.
Motiverne tager afsæt i affotograferinger og scanninger af overflader og elementer fra det industrielle område omkring kunstnernes atelier. I den serigrafiske proces, der består i at omdanne fotografi til en masse trykbare prikker, taler værkerne ind i flere kunsthistoriske traditioner - herunder impressionismen, hvor der gennem prikker og klatter kunne opstå motiver.
I udstillingens titelværk Water Lilies bliver nogle af billederne så abstrakte, at de lige så vel kunne forestille åkander – både værktitlen og udstillingstitlen er derfor blevet en hilsen til Monet og hans åkander. Med titler som Attorney Street og Four Marlons trækker de øvrige værktitler også på kunstnere og perioder, der har inspireret værkerne.
Alle værker er skabt i fællesskab, og netop i den kollektive proces er der opstået resultater, som ikke ville være mulige i den individuelle praksis.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Indre By Lokaludvalg og Statens Værksteder for Kunst.
Kilde:
Danske Grafikeres Hus
Danske Grafikeres Hus