Stronger Than Dirt
26 jan - 11 feb 2017Stronger Than Dirt er titlen på en duo-udstilling med den svenske kunster Duda Bebek og den Aarhus-baserede kunstner Ida Sønder Thorhauge. Vi er stolte over at kunne præsentere netop denne duo, som den tredje udstilling i Den nordiske ambassade.
Stronger Than Dirt er titlen på en duo-udstilling med den svenske kunster Duda Bebek og den Aarhus-baserede kunstner Ida Sønder Thorhauge. Vi er stolte over at kunne præsentere netop denne duo, som den tredje udstilling i Den nordiske ambassade.
Vores indgang til at sætte de to kunstnere sammen tager udgangspunkt i Ida Sønder Thorhauges installation Later, As Mastery Was Gained fra hendes afgangsudstilling i sommers og Duda Bebeks malerier fra udstillingen Only Posers Fall in Love, der blev vist i Berlin i sommeren 2015. Særligt deres forskelligartede portrætter af kvinden og sammensætning af stilarter internt i deres arbejder er fængende for beskueren. Dette understøttes af det clash i stilarter, der sker i mødet mellem deres værker, når de opleves i dialog i Stronger Than Dirt.
Begge kunstnere arbejder både med skulptur og maleri, men til denne udstilling fokuseres der på Bebeks malerier i møde med Thorhauges skulpturelle arbejder. Udstillingen akkompagneres af et stykke tekstarbejde af billedkunstneren Moa Alskog, der frit forholder sig til udstillingens tema gennem tekst og tanke.
Ida Sønder Thorhauge tog afgang fra Det Jyske Kunstakademi, 2016. Hun er interesseret i portrættet af kvinden som historisk fænomen, og ser sine værker som en undersøgelse af den skulpturelle krop, som en tidsrelateret og historisk krop.
Duda Bebek er uddannet på Konsthögskolan Valand i Göteborg. Bebek er fascineret af det feminine. Det feminine som en slags levende myte, hvor ideen om femininitet er i flydende forandring. Hvor Thorhauge henter inspiration i de klassiske skulpturteknikker henter Bebek inspiration fra nutidige kendte kvindelige medieforbilleder.
Moa Alskog tog afgang fra Skolen for Mediekunst & Skolen for Teori og Formidling, København 2016, og gjorde sig blandt andet bemærket med sit afgangsværk Man with Head Facing Left, der bestod af tre buster og et tekstuelt lydværk.
Kilde: Den Nordiske Ambassade
2200 København N