Taylor Schultek, Adam Miller & Martin Wittfooth: New World Disorder
10 apr - 8 maj 2021Efter pandemiens globale lock-down er der mange spørgsmål der presser sig på. Et af de spørgsmål, som Taylor Schultek, Adam Miller og Martin Wittfooth har stillet sig selv, er: “Hvordan har pandemien, den politiske og sociale omvæltning ændret kulturelle værdier, både positive og negative?” Disse essentielle spørgsmål behandles i tre-mands-udstilllingen New World Disorder. I udstillingen […]
Efter pandemiens globale lock-down er der mange spørgsmål der presser sig på. Et af de spørgsmål, som Taylor Schultek, Adam Miller og Martin Wittfooth har stillet sig selv, er: “Hvordan har pandemien, den politiske og sociale omvæltning ændret kulturelle værdier, både positive og negative?” Disse essentielle spørgsmål behandles i tre-mands-udstilllingen New World Disorder. I udstillingen […]
info
Efter pandemiens globale lock-down er der mange spørgsmål der presser sig på. Et af de spørgsmål, som Taylor Schultek, Adam Miller og Martin Wittfooth har stillet sig selv, er: “Hvordan har pandemien, den politiske og sociale omvæltning ændret kulturelle værdier, både positive og negative?”
Disse essentielle spørgsmål behandles i tre-mands-udstilllingen New World Disorder. I udstillingen giver de tre kunstnere deres bud og perspektiver på et samfund post krisen. Hvilken slags verden får vi på den anden side?
Adam Miller behandler spørgsmålet historisk for at finde parallelhistorier og myter, der afspejler vores nuværende situation, i en søgen efter svar eller forståelse på nutiden. Taylor Schultek undersøger i sine værker de sproglige og kommunikative værdier, der er blevet meget mere tydelige efter en tid med så skarp en opdeling og isolation, og sidst men ikke mindst udforsker Martin Wittfooth spændingsfeltet mellem de menneskeskabte og naturlige verdener, der i den grad er kommet i fokus i den kaotiske omvæltning vi har oplevet i starten af dette tredje årti af århundredet.
Adam Millers hovedværk i udstillingen The Bacchae viser det øjeblik, hvor Kong Pentheus bliver dræbt af vinguden Bacchus’ følgere. Da Bacchus ankom med sine vilde danse og ritualer afviste Pentheus ham. Flere af flere af Pentheus egne sluttede sig til Bacchus, da de ikke kunne modstå nydelsen og det ophøjede, modsat Pentheus, der stod for den gamle orden. Da Pentheus selv gik ud for at besigtige begivenhederne, troede de dansende kvinder at han var en anden og fratog ham alt. Historien afspejler udstillingens titel idet den omhandler det øjeblik, hvor nye kræfter overtager et samfund og skaber uorden. Ved at forkaste den gamle orden, mister menneskerne fornuften og bliver skøre.
I de nye malerier Influencers og Beach Day benytter Martin Wittfooth sig af menneskelige figurer, som en refleksion over måden vi har placeret os selv centralt i en orkestreret fortælling om os selv på de sociale medier. Selviscenesættelsen og forsøget på at gøre os til stjerne i vores eget liv fjerner os fra den fysiske, virkelige verden og vi lever i stedet et kunstigt liv online, hvor succes måles i likes. Febrilsk afhængigt søger vi at indtage en hovedrolle i fortællingen, hvor indholdet er ligegyldigt, men det handler om MIG og hvor mange likes jeg kan få! Afhængigheden af anerkendelsen vi kan opnå på de sociale medier her og nu er som et fix, så snart rusen er ovre er vi lynhurtigt videre med det næste. Vakuumet der opstår af manglen på konsekvens for vores digitale ageren behandles i værkerne Petroleum og Borealis. Der bliver nødt til at ske en afbalancering mellem den kunstige og den virkelig verden!
Med udgangspunkt i maleriet Mediated Network sætter Taylor Schultek fokus på den hedengangne telefonboks, som blev udfaset og overtaget af mobiltelefonen i 1990’erne. Med mobiltelefonens indtog åbnes muligheden for den totale overvågning, som Taylor Schultek beskæftiger sig med i maleriet ”Titanpointe”. Maleriet skildrer en virkelig bygning, den tidligere AT&T bygning, beliggende 33 Thomas Street, Tribeca, NYC. I 2013 afslørede Edward Snowden at denne bygning gemte på en hemmelighed. En stor del af bygningen var nemlig ejet af og drevet af NSA ukendt for de fleste ansatte i AT&T. Bygningen bar kodenavnet Titanpointe under operation Project X og var en del af den amerikanske regerings daglige overvågning af 175 millioner opkald verden over. Denne brutale vinduesløse atomsikrede bygning er et perfekt symbol på den ikke-transparente regerings overvågning af sine egne borgere i samarbejde med multinationale megaselskaber.
Bemærk: Max 14 personer i galleriet af gangen.
1699 København V
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 10:00 - 17:30
Torsdag: 10:00 - 17:30
Fredag: 10:00 - 17:30
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket