Thomas Pålsson: Davids Bryllup
16 sep - 17 sep 2016Thomas Pålsson viser nye tegninger i salonophængning på Third Space.
Thomas Pålsson viser nye tegninger i salonophængning på Third Space.
Thomas Pålsson viser nye tegninger i salonophængning på Third Space. Et gammelt fotoalbum er placeret. Fotoalbummet har Thomas fået ved en tilfældighed, og det er det, der er udgangspunktet for udstillingen Davids Bryllup. Albummet indeholder gamle sort-hvide fotografier af de små kvadratiske slags, men det er ikke det, der er mærkeligt. Fotografierne fortæller om en familie, der boede i et pænt borgerligt hjem med billeder på væggene og pæne møbler i stuerne, men ingen ved, hvem familien var. Det mærkelige er, hvorfor fotografierne overhovedet er blevet taget og samlet nydeligt i et album.
Fotografierne minder mest om den slags, der i dag tages til forsikringsbrug for at dokumentere genstande i hjemmet. Der er ikke mange mennesker på fotografierne, og de er taget lidt skødesløst uden tanke for beskæring eller gængs æstetisk værdi. Fotografierne er så at sige blot billeder af genstande – billeder af billeder. Billeder er Thomas’ råmateriale. Alle typer billeder: Konkrete, abstrakte og mentale billeder samples, forskydes og tvistes ind i nye konstruktioner, der på den måde bliver til nye billeder sammensat af forskellige virkeligheder.
Thomas tilføjer elementer fra sin egen virkelighed. For eksempel er klovnen en central figur, der også ofte optræder i hans værker. Klovnen er både en konkret figur, men også et arketypisk symbol, som vi kender som narren eller landsbytossen. For Thomas har klovnen en vigtig funktion: Det er ham, der er underlig, og viser det, der er så meget ved siden af, at vi andre kan se, hvad der skal være normalt. Med klovnefiguren lægger Pålsson sig i en kunsthistorisk tradition for at beskrive den moderne kunstners rolle i samfundet som en, der falder udenfor normen, og måske samtidig er med til at skabe balance i virkeligheden. Med en stor portion humor bruger Thomas klovnen som indikator for det, vi anser for normalt i det, han kalder “virkelighedens kontinuerlige skabelse”.
“Vores udfordring er vores lineære erkendelse. Min virkelighed er hverken mere eller mindre virkelig end din. Vores virkeligheder eksisterer side om side på samme tid. Det er som kvantefysik: Ting kan eksistere to steder på én gang. Virkeligheden er en model – en fælles forståelse af verden. Når vi har erkendt det, kan vi selv lege med den og påvirke den. Fx ved at tegne den, er vi selv med til at skabe den.”
Tegningerne er forstørret fra forlægget og tegnet med tusch i et mix mellem klassisk skraveringsteknik, graffiti og samtidskunstens sampling af billeder.
Udstillingen Davids Bryllup kan med fordel ses sammen med Pålssons udsmykning af Vesterbro Ny Skole, hvor to store værker pryder skolens gavle mod Ny Carlsbergvej og Alsgade. Fælles for udstilling og gavlværker er det konkrete udgangspunkt: fotoalbummet og skolen – i værker, der smelter virkelighed og billedverden sammen i en udveksling mellem fortid, nutid og en mulig fremtid. Gavludsmykningerne er doneret af Områdefornyelsen Centrale Vesterbro.
Kilde: Third Space
1709 København