Utilsløret – Fotografi af Imogen Cunningham

22 jan - 10 apr 2016

Lige på og fokuseret, sanseligt og nærværende. Med blomsterknopper, Hollywood-stjerner, nøgne kroppe og svævende dansere udvikler den amerikanske kvindelige fotograf Imogen Cunningham fotografiet til en selvstændig kunstnerisk udtryksform.

Imogen Cunningham: Magnolia Blossom, 1925 Collection of the Imogen Cunningham Trust, Lopez Island, Washington, USA

Lige på og fokuseret, sanseligt og nærværende. Med blomsterknopper, Hollywood-stjerner, nøgne kroppe og svævende dansere udvikler den amerikanske kvindelige fotograf Imogen Cunningham fotografiet til en selvstændig kunstnerisk udtryksform.


info

Utilsløret – Fotografi af Imogen Cunningham22 jan - 10 apr 2016

Mødet med Imogen Cunninghams (1883 – 1976) fotografi er et møde med epokegørende forandringer i foto- og kunsthistorien i begyndelsen af det 20. århundrede. Tiden præges af eksperimenter og Cunningham undersøger fotografiets tekniske egenskaber og nye æstetiske muligheder. Med stor gennemslagskraft og en distinkt kunstnerisk vision bringer Cunningham os i nær kontakt med motivet, i en grad, som ser vi det for første gang, utilsløret.

Imogen Cunningham: Magnolia Blossom, 1925 Collection of the Imogen Cunningham Trust, Lopez Island, Washington, USA
Imogen Cunningham: Magnolia Blossom, 1925
Collection of the Imogen Cunningham Trust, Lopez Island, Washington, USA

Fotografiet som selvstændig kunstart
Imogen Cunningham flytter fotomediet væk fra pictoralismens efterligninger af malerkunsten og poesiens virkemidler, som var dominerende i 1910’erne og ind i et nyt fotografisk udtryk med dynamiske kompositioner, markante beskæringer, dramatiske kontraster og stor dybdeskarphed. Som stiftende medlem af den banebrydende gruppe af amerikanske vestkystfotografer i Group f/64 former hun det amerikanske fænomen Straight Photography, der bidrager til at etablere fotografiet som selvstændig kunstart og er en vigtig del af definitionen af amerikansk fotografi.

Kvinde, fotograf og kunstner 
Med en stærk kunstnerisk vision og progressive holdninger til livet sætter hun nye dagsordner både som kvinde, fotograf og kunstner. Hun dedikerer sit liv og karriere til at udforske fotografiet. Hun går målrettet efter en kunstnerisk karriere, specialiserer sig i fotokemi og åbner tidligt sit eget fotostudie. Hun rejser til Europa og i USA, hvor hun stifter bekendtskab med og fotograferer mange af avantgardens banebrydende kunstnere. Tiden som småbørnsmor bruger hun til at udvikle sin teknik og metode ved at rette sin linse mod de nære motiver – som agaver og magnoliablomster i baghaven. De botaniske studier bliver Cunninghams mest ikoniske og de kendetegner en modernistisk æstetik og sensibilitet drænet for romantisk betydning, som hun benytter på tværs af motiver i sin videre karriere – nøgne kroppe, dansere, portrætter, industrielle bygninger m.m. Tilsammen et oeuvre der place rer fotografiet i det 20. århundredes billedkunstneriske modernisme.

Udstillingen præsenteres i samarbejde med The Imogen Cunningham Trust og Meg Partridge og viser 95 platin-palladiumprints og sølv-gelatineprints af værker fra begyndelsen af 1920’erne – slutningen af 1960’erne, samt den oscarnominerede dokumentarfilm Portrait of Imogen af Meg Partridge.

Kilde: Gl. Holtegaard