Viktoria Wendel Skousen: Perennial

1 apr - 24 apr 2022

Udstillingen Perennial der hentyder til en flerårig plante eller en gentagelse, består af 7 håndkolorerede farvetræsnit i en overraskende stor skala, installeret på begge etager i Danske Grafikeres Hus. Træsnittene er ved første øjekast dekorative, men bruger man lidt længere tid på at betragte serien, får man øje på små elementer i billederne. Øjne, hus, gravsten […]

Koloreret træsnit af Viktoria Wendel Skousen. Pressefoto.

Udstillingen Perennial der hentyder til en flerårig plante eller en gentagelse, består af 7 håndkolorerede farvetræsnit i en overraskende stor skala, installeret på begge etager i Danske Grafikeres Hus. Træsnittene er ved første øjekast dekorative, men bruger man lidt længere tid på at betragte serien, får man øje på små elementer i billederne. Øjne, hus, gravsten […]


info

Viktoria Wendel Skousen: Perennial1 apr - 24 apr 2022

Koloreret træsnit af Viktoria Wendel Skousen. Pressefoto.

Udstillingen Perennial der hentyder til en flerårig plante eller en gentagelse, består af 7 håndkolorerede farvetræsnit i en overraskende stor skala, installeret på begge etager i Danske Grafikeres Hus. Træsnittene er ved første øjekast dekorative, men bruger man lidt længere tid på at betragte serien, får man øje på små elementer i billederne. Øjne, hus, gravsten og nymåne dukker op i baggrunden af de voluminøse planteportrætter og indskriver betydning og egenskaber hos planterne, som for uden deres artsnavn som betitler værkerne, besjæler planterne og giver dem subjektivitet. Kigger valmuens øje efter os, når vi bevæger os rundt i udstillingen?

Blomstermotivet trækker lange linjer gennem kunsthistorien. Andy Warhols (1928-1987) serie af blomstertryk fra 1964 med titlen Flowers er i modsætning til udstillingen Perennial optaget af blomsten som ikon uden artsspecifikke kendetegn. Den flerårige plante er på en og samme tid skrøbelig og vedholdende, som valmuen der ved den mindste berøring mister sine kronblade, men vokser vildt i grøftekanter og kommer igen år efter år. Vildtvoksende blomster og opstillede buketter går igen i Anna Sybergs (1870-1914) levende og detaljerede akvareller. Edward Munchs (1863-1944) flerfarvede træsnit har en malerisk kvalitet i sine svungne udskæringer og brug af farver, der spiller sammen og af og til lægger sig i lag. En kvalitet der kendetegner Viktoria Wendel Skousens store træsnit, når hun med den transparente akvarel skaber nuancer og teksturer, der kontrasterer den fede og svært gennemtrængelige oliesværte.
Tekst af Anna Olivia Høite


Adresse
Danske Grafikeres HusSølvgade 14
1307 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 13-17
Fredag: 13-17
Lørdag: 11-15
Søndag: 11-15

Entre pris
Gratis entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja