Zven Balslev: Signs

14 jan - 19 feb 2022

Marie Kirkegaard præsenterer Zven Balslevs soloudstilling, der viser en serie nye oliemalerier og akvareller under fællestitlen TEGN. I akvarellerne antager “tegnene” forskellige former: som fiktive magasin- og tegneserie-forsider eller skæve og forvrængede børnebogsillustrationer. Alle papirarbejder er akvarellerede automattegninger, og er som sådan resultatet af både en styret proces, og at pennen har bevæget sig frit […]

Zven Balslev. Pressefoto: Marie Kirkegaard Gallery

Marie Kirkegaard præsenterer Zven Balslevs soloudstilling, der viser en serie nye oliemalerier og akvareller under fællestitlen TEGN. I akvarellerne antager “tegnene” forskellige former: som fiktive magasin- og tegneserie-forsider eller skæve og forvrængede børnebogsillustrationer. Alle papirarbejder er akvarellerede automattegninger, og er som sådan resultatet af både en styret proces, og at pennen har bevæget sig frit […]


info

Zven Balslev: Signs14 jan - 19 feb 2022

Zven Balslev. Pressefoto: Marie Kirkegaard Gallery
Marie Kirkegaard præsenterer Zven Balslevs soloudstilling, der viser en serie nye oliemalerier og akvareller under fællestitlen TEGN.

I akvarellerne antager “tegnene” forskellige former: som fiktive magasin- og tegneserie-forsider eller skæve og forvrængede børnebogsillustrationer. Alle papirarbejder er akvarellerede automattegninger, og er som sådan resultatet af både en styret proces, og at pennen har bevæget sig frit over papiret uden tanke for det motiviske slutresultat – en disciplin, der blev udviklet af surrealisterne og senere dyrket af bl.a. forfatteren og billedkunstneren Unica Zürn, hvis oeuvre har haft en væsentlig betydning for udstillingens tilblivelse.

For surrealisterne var automattegningen en stræben efter at forkorte vejen fra det ubevidste til papiret. Balslev er ligeledes optaget af denne mekanisme. Hans brug af automatismen røber samtidig en forkærlighed for det, der ud fra et kunsthistorisk perspektiv ofte bliver betegnet som banal lavkultur eller masseunderholdning: tegnefilm, computerspil, tegneserier, vittighedstegninger.

Et gennemgående tema i akvarellerne er metamorfosen: kroppen i forandring, på vej til en anden form; øjeblikket, hvor puppen bliver til et insekt, eller tudsen kravler ind i stadiet som haletudse. Balslevs serie af nye akvareller, der vises på udstillingen er alle A4-format og lavet dagligt, på farten. Hans tilgang til serien af malerier til udstillingen har imidlertid været anderledes, blandt andet fordi tilblivelsen på grund af formatet og den langsomt tørrende oliefarve er bundet til atelierets mere fokuserede situation, men paradoksalt nok fremstår malerierne mere løse og legende, naive og koloristiske og narrativt åbne end akvarellerne.

For Balslev er det abstrakte, nonfigurative imidlertid et virkemiddel, der peger på det ukendte, det uhyggelige. Som i maleriet Døren, der kompositorisk er opdelt i to felter og på sin vis låner fra filmens visuelle logik. Brugen af det abstrakte minder således om scener fra horror- og sci-fi genren, som i John Carpenters The thing (Det grusomme udefra, 1984), hvor noget udefinerbart fra rummet rammer Antarktis.

Kilde: Marie Kirkegaard Gallery


Adresse
Marie Kirkegaard GalleryHolbergsgade 17C
1057 København K

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja

Åbningstider
Tirs-fre 12-17.30
Lør 12-15

Lukket i juli. Åbner 18 august

Entre pris
Gratis entré