Alle kan være med!

Kunsthal Charlottenborg viser lige nu udstillingen Værker der virker. Det er kunst, der vil have dig til at deltage, tage stilling og tage del i et alternativt rum for samhørighed. Og det er ikke uforpligtende.

Rickey Kristensen og Philip Rosenstand i Collective Strings. Foto: Anders Sune Berg

Kunsthal Charlottenborg viser lige nu udstillingen Værker der virker. Det er kunst, der vil have dig til at deltage, tage stilling og tage del i et alternativt rum for samhørighed. Og det er ikke uforpligtende.

Al kunst virker, hvis det er godt, men i disse dage er der et element af leg og noget helt konkret man kan gribe, gøre noget ved og påvirke som publikum, når man tager på kunstudstilling. Alle kunstnerne inviterer folk ind i værkerne. Og det er det Charlotte Bagger Brandt har lagt vægt på i sin udvælgelse af de kunstgrupper, som lige nu skaber mere liv end vanligt i og udenfor Kunsthal Charlottenborg.

Foto: Ingvild Hansen, Kunsthal Charlottenborg
Foto: Ingvild Hansen, Kunsthal Charlottenborg
Kunst som situation
Værkerne virker, fordi der er et vist element af noget, der virker; forstået på den måde, at det er kunst man kan gøre noget med eller deltage i.

"Vi har jo haft maleri-boom og galleri-boom, hvor værket er et udpræget objekt, og her er det jo så interessant at værket istedet er en situation, og ikke noget der kan måles og vejes. Det, der "virker," er nogle energier mellem nogle mennesker," forklarer Charlotte Bagger Brandt, der med hendes projekt Råderum – kontor for samtidskunst er inviteret af kunsthallen for at lege både med kunstformatet men også kunstinstitutionen.

Hvis du bruger lidt ekstra tid…
"Der sker jo ikke det store i en kunstinstitution om sommeren. Så her har vi så forsøgt at gøre noget andet og åbne huset lidt op. Og det er jo så i kraft af den her type kunst at vi kan åbne institutionen op i den her grad," forklarer hun og suppleres af Mads Peter Laursen, som er en del af kollektivet Büro Detours, der har indtaget det meste af forgården til kunsthallen:

Foto: Maria LaBelle, Kunsthal Charlottenborg
Foto: Maria LaBelle, Kunsthal Charlottenborg
Foto: Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

"Der er to planer, hvor publikum kan indgå i projektet: Dels er det et stykke syg real life, som de træder ind i og dels er det funktionsminded, så hvis du bruger lidt ekstra tid i værket, finder du steder og funktioner, hvor du kan være medskabende," forklarer han og fylder jord i et af bedene, der er en del af det nye vildtvoksende landskab udenfor kunsthallen.

Festival 200 og 60erne
Udstillingen er inspireret af udstillingen Festival 200 fra 1969 samme sted, og 60er kunstens både institutionskritiske udspring og kollektive tankegang skinner igennem. Men en del er trods alt sket siden dengang.

Foto: Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

"Jeg synes, vi har rykket os. Institutionen har rykket sig en del og borgerskabet var jo stærkt kritisk overfor det der skete dengang og gik slet ikke ind på den her kunsts præmisser. Kunstinstitutionen og kunsten står et andet sted end i 60er-70erne. Disse kunstnere har ikke brug for at legitimere deres kunst, de gør det bare. I dag handler det nok mere om kunstens grænser end om et opgør med kunstinstitutionen," svarer Charlotte Bagger Brandt.

Kom indenfor
Büro Detours har inviteret flere andre kunstgrupper indenfor (bl.a. det mobile galleri Artur), Art Rebels har inviteret gruppen Ultra Grøn, Maria Torp og Christian Kornum. Kvinder på værthus inviterer på kanalrundfart med DFDS, Karoline H. Larsen har inkluderet en gruppe udslusningsfanger i udarbejdelsen af hendes projekt, og Bosch og Fjord inviterer folk til at overnatte.

Foto: Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

"Der er meget gæstfrihed og flere af projekterne spiller direkte på spørgsmålet om gæstfrihed," forklarer kuratoren.

Samfundskritik og mangfoldighed
Kommunikationen er ifølge Charlotte Bagger Brandt det helt centrale her. Via kunsten bliver der skabt nogle lommer for mangfoldighed eller rum for en dialog omkring nogle helt basale samfundsstrukturer.

Foto: Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg
"De stiller spørgsmålstegn ved vores samfund i dag, vores regering, vores lukkethed, gæstfrihed og præsentere nogle alternative typer af kollektiver. Det er et samfundsmæssigt eksperimentarium. Vi har jo et kæmpe behov for at arbejde med vores drømme, om hvordan det kunne være. Kunsten kan pege på nogle diskussioner, som vi bør tage på et samfundsmæssigt plan. Her kan alle være med i den proces. Og vi vil faktisk gerne have at folk piller!" lyder det opfordrende fra Charlotte Bagger Brandt.


Fakta

Udstilling

Værker der virker

20 jun 2009 30 aug 2009

Büro Detours, Kvinder på værtshus, Bosch & Fjord, ArtRebels, Urban Sound Institute, Collective Strings, Parfyme

Kunsthal Charlottenborg Se kort og tider

Fakta

Nogle af de deltager, som i høj grad har været medskabende er Dennis Bomgaard Glashøj, Kasper Johansen, Dennis Junker, Rickey Kristensen og Philip Rosenstand fra Lysholmgård Udslusningspension. Sammen med kunstneren Karoline H. Larsen har de taget del i projektet Collective Strings: Et landskab af udspændte snore, der indbyder til leg og en anden form for kunstoplevelse. De beskriver deltagelsen og arbejdet således:

"Det har været en positiv oplevelse. Jeg har slet ikke kendt til Charlottenborg før det her. Hverken hvad bygningerne indeholder, eller kunne indeholde. Jeg synes også oplevelsen med snore har givet mig mere end hvad jeg troede, at det kunne have givet. Helt ærligt tænkte jeg, hvad kan man med tyve ruller snor? Vi har fået noget flippet ud af det, og det har oven i købet været anderledes end de andre ting Karoline plejer at lave, fordi vi har trukket snorene mere stramt, og fundet på nyt, og vi har givet sjove navne til de teknikker, vi har fundet på hver især."

"Vi har lært hinanden bedre at kende. Det har givet mig mange inspirationer til fx. at lave haveparasoller og overdækninger med snore. Det er sjovere at bruge 150 kroner på en omgang ruller snor, end på at købe en parasol, og så sige til sine børn; træk snore herfra og over til træet, og så går I bare til den....Hvis børnene synes det er sjovt, så virker det. Det har været fed tillid til at kunne bryde rammerne og prøve noget nyt. Man kunne trække biler med de længste snore..."

"Til Kriminalforsorgen vil jeg sige, prøv at give os lidt spillerum. Jeg har ikke siddet i fængsel i de otte dage, sådan har det faktisk ikke føltes. Jeg har trukket snore, men jeg har fået frihed under ansvar, og det er måske meget sundt."

"En fribillet væk fra fængslet. Det var det det var. Jeg har tit tænkt: Hvad fanden laver jeg her? Men det har faktisk været okay, men ikke noget at jeg ville lave igen, altså det med kunst. Det snore-halløj, som jeg har lavet, det har der været en mening bag, og det er vigtigt. Det skulle ikke være så abstrakt. I kunstnere kan jo få en hundelort til at ligne lagkage. Snor-lige, det skulle det være. Man skal kunne se, at det ikke er tilfældigt, og det skal ikke stå som et suttet bolsje der bare er kastet op på krogene. Det skal være stramt!"

"Det har været spændende at prøve at arbejde i sådan et hus, med en 'rigtig' kunstner, og se hvad de andre kunstnere finder på. Jeg håber, at det her giver plads til at der er andre indsatte, som får lov til at lave noget lignende i fremtiden."

"Inden jeg havde været her, sagde jeg ja, fordi mulighederne for at bruge sine kreative evner er begrænset til papir og blyant i fængslet. Det var vildt spændende at prøve noget jeg ikke har prøvet før. Jeg har været virkelig glad i de dage, når jeg har fået fri. Hyggeligt at arbejde sammen med mine medindsatte og med noget andet end det vi plejer at lave. Det har givet nogen andre slags samtaler imellem os. Vi har jo fx. skulle snakke om hvordan vi ville gøre det her. Hvad fa'n kan man lave med snore? Det er jo helt vildt hvad man kan lave med snore....Og man kan lave meget mere."