ARKEN søsætter storstilet projekt om manipulation og propaganda i en digital tidsalder

6. marts 2019

Under titlen KUNSTEN at hacke fakers, trolde og haters: Disinformation, manipulation og propaganda i digital ungdomskultur lancerer ARKEN et stort projekt, der skal klæde især unge på til at forstå faldgruber og skjulte magtstrukturer i det digitale univers. Projektet skydes i gang den 4. marts med en ART & TECH Camp for unge fra hele […]

Foto: Thomas Tolstrup

Under titlen KUNSTEN at hacke fakers, trolde og haters: Disinformation, manipulation og propaganda i digital ungdomskultur lancerer ARKEN et stort projekt, der skal klæde især unge på til at forstå faldgruber og skjulte magtstrukturer i det digitale univers. Projektet skydes i gang den 4. marts med en ART & TECH Camp for unge fra hele […]


info


Under titlen KUNSTEN at hacke fakers, trolde og haters: Disinformation, manipulation og propaganda i digital ungdomskultur lancerer ARKEN et stort projekt, der skal klæde især unge på til at forstå faldgruber og skjulte magtstrukturer i det digitale univers. Projektet skydes i gang den 4. marts med en ART & TECH Camp for unge fra hele landet og følges op af en række åbne arrangementer i foråret om kunstens og kulturens rolle i en digital tidsalder.

ARKEN ART & TECH Lab står bag et nyt projekt, som vil bruge kunstens særlige evne til at udfordre status quo, prikke til tabuer og afdække blinde vinkler til at italesætte og debattere online radikalisering, fake news, hate crimes, shaming, trolling såvel som algoritmers magt og manipulative strukturer.

Leder af ARKEN Undervisning og projektansvarlig Katrine K. Pedersen forklarer: ”Med projektet tager ARKEN teknologien ind i kunstens og kulturens ramme – det er væsentligt, for det er her, det bliver muligt at forstå og afkode teknologiens påvirkning af værdier, identitet, relationer, moral og fællesskaber.”

ART & TECH Camp for unge

Projektet lanceres med en ART & TECH Camp for unge fra hele landet. Her skal 250 teenagere over tre dage undersøge grænselandet mellem mennesker, teknologi og samfund. Det sker i samarbejde med programmører, robotudviklere, designere, kunstnere og cyberaktivister.

”Vi savnede et tværfagligt fokus på teknologiforståelse og -viden, og museet er det perfekte rum for at facilitere et møde mellem forskellige faggrupper, der alle bidrager med vigtige perspektiver og dermed en mere holistisk tilgang til teknologien,” siger Katrine K. Pedersen.

Projektet foregår ikke kun i ARKENs fysiske rammer, men udfoldes også i et internationalt open source online univers, der via kunsten skal synliggøre de skjulte magtstrukturer og ideologier, der er fulgt med ny teknologi.

ARKEN ART & TECH ACADEMY

Henover foråret inviterer ARKEN ART & TECH ACADEMY  også til samtaler om kunstens og kulturens rolle i en digital virkelighed med nogle af tidens største kunstnere, digitale eksperter, tænkere og kritikere. Arrangementerne er åbne for alle og er gratis at deltage i. De annonceres på arken.dk

Campen og undervisningsformater er udviklet i samarbejde med Cybernauterne – et netværk af specialister, der arbejder med inddragelse, kreative metoder og åbne workshop-formater i alt fra falske nyheder, privatliv på nettet og algoritmernes magt til omgangsform på de sociale medier.

Kilde: ARKEN Museum for moderne kunst