Cecilia Westerberg forbinder gamle, nye, og personlige perspektiver af menneskets forhold, tilknytning og afhængighed af naturen, som også blotlægger ofte ubehagelige fakta. Hun åbner gennem sin kunst for højaktuelle og nærværende udfordringer.
Westerberg berører stilfærdigt, men slagfærdigt feministisk historie, klimaforandringer, lægehistoriske landvindinger og private sorgprocesser og sygdomshistorik. Med sin poetiske aktivisme vækker Westerbergs kunst noget til live hos sin beskuer. Den pirrer nysgerrigheden og lysten til at udforske det, der er lige foran os og giver os troen på, at skaberkraften er i os alle. Westerbergs praksis læner sig ind i en tidsånd af naturbevidsthedsarbejdere indenfor filosofi, kunst og jord praksis, og samtidskunstnere der arbejder med naturopfattelse, planteblindhed og om at genskabe en forbindelse til naturen.
Udstillingen i Vestjyllands Kunstpavillon er en procesorienteret udstilling, der tager udgangspunkt i en undersøgelse af byen og dens navn – Videbæk – og de to bække - Sandbækken og Videbækken som løber nær og under byen. Ligeledes en undersøgelse af de planter der findes i nærområdet og deres farver; både fra parkanlægget og det plantede bed. Det involverer en undersøgelse af planterne og deres ageren/grokraft i det Vestjyske vejr og jord. Udstillingen sætter også spørgsmålstegn ved natur-kulturbegreber: hvilke planter ser vi som kulturplanter og hvilke som ’ukrudtsplanter.’ Hvilke planter får lov at blive i en park og hvilke er ’uønskede’ i denne sammenhæng.
Kilde: Vestjyllands Kunstpavillon / Arne Haugen Sørensen Museum

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Cecilia Westerberg, Tørret rejnfan, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Cecilia Westerberg, Kinesisk kalligrafipapir. Aske, agern, perlemor og kraprod, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Cecilia Westerberg, Kinesisk kalligrafipapir i to lag og japansk papir. Pil og kraprod. 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen


Cecilia Westerberg, Japansk papir. Kraprod, perlemor, aske og agern. Padderokke. 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Cecilia Westerberg, Japansk papir. Kraprod, birk, perlemor og rejnfan, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Installationsfoto, Cecilia Westerberg, Videbæk - et sted med rødder i vand, 2025. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen

Ønskebed i Vestjyllands Kunstpavillons parkanlæg

Ønskebed i Vestjyllands Kunstpavillons parkanlæg