En bog, der ikke kan brænde. Et rivejern, som Koranen er blevet revet på. En skabelon af en mandlig brystvorte, der kan bruges til at dække kvindelige brystvorter, så man kan omgå censuren på sociale medier. Ny udstilling på museet STORM sætter fokus på satiriske reaktioner på censur.
Udstillingen viser værker, der udelukkende er blevet til, fordi der har eksisteret – og stadig eksisterer – aktører, der forsøger at kvæle satirikernes stemmer. Den giver et sjældent indblik i, hvordan satirikere siden begyndelsen af 1800-tallet har betragtet censuren som et kreativt benspænd snarere end en spændetrøje.

André Gill, L’eclipse et la censure (Formørkelsen og censuren), 1871. Foto: Heidelberg University Library
Fakta
Satire er en af de mest censurerede kunstformer. Gennem århundreder har kirker og stater kriminaliseret og fordømt satire, og endnu i dag forsøger adskillelige aktører at kvæle satiren.
Det kan fx være terrorister, der truer satirikere, eller sociale medier, der udelukker dem.

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Siw Aldershvile Nielsen

Jonathan Shapiro alias Zapiro, Danger! Religious minefield (Fare! Religiøst minefelt), 2006. Foto: STORM

Anonym, Die ’gute’ presse (Den ’gode’ presse) , 1847. Foto: Staatsbibliothek zu Berlin

Joep Bartrams, Find the differences (Find forskellene), 2019. Foto: STORM

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Siw Aldershvile Nielsen

Marco de Angelis, Uden titel , 2019. Foto: STORM

Hippieselskabet, Hippieæbler, 2012. Foto: STORM

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Siw Aldershvile Nielsen

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Jacob Hansen

Anonym, Die ’gute’ presse (Den ’gode’ presse) , 1847. Foto: Staatsbibliothek zu Berlin

André Gill, L’eclipse et la censure (Formørkelsen og censuren), 1871. Foto: Heidelberg University Library

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Siw Aldershvile Nielsen

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Jacob Hansen

Joep Bartrams, Find the differences (Find forskellene), 2019. Foto: STORM

George Cruikshank, A free born Englishman! (En fribåren englænder!), 1819
Foto: the British Museum

Jonathan Shapiro alias Zapiro, Danger! Religious minefield (Fare! Religiøst minefelt), 2006. Foto: STORM

Auguste Roubille, Anastasie, 1901. Foto: STORM

Udstillingsfoto fra Den censurerede udstilling om censur Foto: Siw Aldershvile Nielsen