Med sit kritiske men nuancerede blik på relationen mellem danskere og grønlændere er Hans Lynges kunstværker mere aktuelle end nogensinde.
Det er en stor glæde at Museet for Religiøs Kunst har fået mulighed for at vise en stor del af den afdøde grønlandske kunstner Hans Lynges malerier, skulpturer og grafiske værker i udstillingen Hans Lynge - Lidenskab skal der til!
Udstillingen rummer et stort antal af Hans Lynges imponerende produktion af maleri, tegning, grafik og skulptur – fra ungdomsværker til det sidste værk signeret den dag han døde. Den store samling af værker skal efter planen indgå i det kommende Grønlands Nationalgalleri for Kunst i Nuuk, og derfor er udstillingen en unik mulighed for at opleve værkerne, før de drager mod nord. Det er kunstnerens enke, Inge Lynge, der har doneret sin samling af værker til Fonden, der står bag oprettelsen af Grønlands Nationalgalleri for Kunst og denne udstilling kunne ikke være blevet til uden Inge Lynge og Fondens velvillighed og samarbejde.
På mange måder var Hans Lynge forud for sin tid. Med en unik kombination af sine mange talenter satte han fokus på samfundsmæssige spændinger og dialoger, der stadig er relevante i dag. Særligt var han optaget af ligestilling både mellem kønnene og mellem grønlændere og danskere. Kvinden er ofte i centrum i hans billedverden – fra den erotiske sagnfigur Naja til den ældre kvinde, der danser, og sidst, men ikke mindst, de mange mødre med sultne børn, som måske refererer til kunsthistoriens mange Madonna med barnet-udgaver.
Kilde: Museet for Religiøs Kunst

Installationsfoto, Hans Lynge: Lidenskab skal der til!, Museet for Religiøs Kunst, 2025. Foto: Heine Sand

Installationsfoto, Hans Lynge: Lidenskab skal der til!, Museet for Religiøs Kunst, 2025. Foto: Museet for Religiøs Kunst

Hans Lynge, Før der boede mennesker, 1974. Olie på lærred, Foto: Ruben Blædel

Fotografi af Hans Lynge, 1960

Hans Lynge, Madonna fra Paatusoq, 1967. Grønlandsk fedtsten, Installationsfoto: Museet for Religiøs Kunst

Installationsfoto, Hans Lynge: Lidenskab skal der til!, Museet for Religiøs Kunst, 2025. Foto: Museet for Religiøs Kunst

Installationsfoto, Hans Lynge: Lidenskab skal der til!, Museet for Religiøs Kunst, 2025. Foto: Museet for Religiøs Kunst

Installationsfoto, Hans Lynge: Lidenskab skal der til!, Museet for Religiøs Kunst, 2025. Foto: Museet for Religiøs Kunst

Hans Lynge, Den sidste trommesang (Forlæg til gobeliner), Olie på spånplade. Installationsfoto

Hans Lynge, Kajakmanden, 1971. Farvetryk, Foto: Ruben Blædel

Hans Lynge, Østgrønlændere, 1969. Olie på lærred. Foto: Ruben Blædel

Hans Lynge, Motiv fra sagnet om solen og månen, 1971. Pastel på tonet papir. Foto: Ruben Blædel

Hans Lynge, Børn synger julen ind, 1962. Olie på lærred. Foto: Ruben Blædel

Hans Lynge, De døde kæmper om fangeræren (Sagnet om nordlyset), 1965. Kul og pastel på papir. Foto: Ruben Blædel

Hans Lynge, Den sidste trommesang, 1971. Olie på lærred. Foto: Ruben Blædel

Hans Lynge, Den Flyvende konebåd, 1980. Farvelinoleumssnit. Foto: Ruben Blædel