Kaisa Luukkonens udstillingen INSTRUMENTS OF UPRISING udspringer af sikkerhedsglassets materialitet. Luukkonen mener, at glaselementerne i busskurene ikke er neutrale. De bærer både historie og kontekst. De er lavet af sikkerhedsglas, som er tæt knyttet til teknologiens historie.
I udstillingen X – RAY KOMPANG: RHYTHMS OF IDENTITY artikulerer Amir Zainorin en praksis, hvor identitet – frem for at opfattes som et essentielt fænomen – forstås som noget performativt, processuelt og foranderligt.
I udstillingen X – RAY KOMPANG: RHYTHMS OF IDENTITY artikulerer Amir Zainorin en praksis, hvor identitet – frem for at opfattes som et essentielt fænomen – forstås som noget performativt, processuelt og foranderligt.
De to udstillinger kan opleves i Kunstpakhust i Ikast, indtil d. 2 november.
INSTRUMENTS OF UPRISING
I værkserien INSTRUMENTS OF UPRISING fortsætter Kaisa Luukkonens sit arbejde med følelser som en aktiv kraft i formningen af fremtider. Kunstneren er interesseret i de emotioner, der er til stede i det øjeblik en glasrude knuses og hvordan disse følelser får os til at tillægge handlingen en bestemt værdi. Ved at fokusere på dette fænomen ønsker Kaisa Luukkonen at afdække de antagelser om følelser som indre oplevelser der er instinktbaserede. I stedet for at betragte os som passive væsener, som følelserne virker på, undersøger kunstneren, hvordan følelser virker aktivt og hvordan vi arbejder med dem. Gennem kunsten ønsker hun at synliggøre måder at forstå følelser som kulturelle fænomener, der udspiller sig i vores kroppe.
I værkserien INSTRUMENTS OF UPRISING fortsætter Kaisa Luukkonens sit arbejde med følelser som en aktiv kraft i formningen af fremtider. Kunstneren er interesseret i de emotioner, der er til stede i det øjeblik en glasrude knuses og hvordan disse følelser får os til at tillægge handlingen en bestemt værdi. Ved at fokusere på dette fænomen ønsker Kaisa Luukkonen at afdække de antagelser om følelser som indre oplevelser der er instinktbaserede. I stedet for at betragte os som passive væsener, som følelserne virker på, undersøger kunstneren, hvordan følelser virker aktivt og hvordan vi arbejder med dem. Gennem kunsten ønsker hun at synliggøre måder at forstå følelser som kulturelle fænomener, der udspiller sig i vores kroppe.

Installationsfoto. Foto: Ole Jørgensen.

Kaisa Luukkonen, LIMA 21/01/2023. Sikkerhedsglas/ silikonelim/ krydsfiner, 40 x 34 x 37 cm, 2023. Foto: Tom Laursen.

Detalje: Kaisa Luukkonen, LIMA 21/01/2023. Sikkerhedsglas/ silikonelim/ krydsfiner, 40 x 34 x 37 cm, 2023. Foto: Tom Laursen.

Kaisa Luukkonen, HIGH WYCOMB 09/05/2025. Sikkerhedsglas/ silikonelim/ krydsfiner, 34 x 44 x 16 cm, 2025. Foto: Tom Laursen.

Installationsfoto. Foto: Ole Jørgensen.

Kaisa Luukkonen, In Their Hands, bog: papir/ træ/ linnedtråd, 2024. Foto: Tom Laursen.

X – RAY KOMPANG: RHYTHMS OF IDENTITY
Med afsæt i sit liv mellem Malaysia og Danmark undersøger Amir Zainorin gennem installationer forskydning og forankring, personlig hukommelse og kulturel historie.
De anvendte materialer i kunstværkerne indkoder præcis narrativen, som kunstneren ønsker at udtrykke. I sine værker anvender han materialer: slidte læderstøvler, røntgenfilm, gamle verdenskort, farvede bandager, trommer, som er tæt på kroppen og biografien, som i Zainorins hænder bliver åbne systemer for betydning både personlige og politiske.

Amir Zainorin, Cartologica aka The World in Nyiru, karton/ atlas-sider/ spejle/ farvet akrylfilme/ tråde/ motor, 2025. Foto: Ole Jørgensen.

Amir Zainorin, The Rhythm of Identity: A Cultural Laboratory of Percussion and Memory, træ/ røntgenfilm/ tekstil/ lyskasse, 2024. Foto: Ole Jørgensen.

Detalje: Amir Zainorin, The Rhythm of Identity: A Cultural Laboratory of Percussion and Memory, træ/ røntgenfilm/ tekstil/ lyskasse, 2024. Foto: Ole Jørgensen.

Detalje: Amir Zainorin, The Rhythm of Identity: A Cultural Laboratory of Percussion and Memory, træ/ røntgenfilm/ tekstil/ lyskasse, 2024. Foto: Ole Jørgensen.

Amir Zainorin, Left or Right. From the Boot-ed series, læderstøvler/ kaktus/ orkidé/ atlas-beklædte skotøjsæsker/ spejl, varierende, 2025. Foto: Ole Jørgensen.

Detalje: Amir Zainorin, Cartologica aka The World in Nyiru, karton/ atlas-sider/ spejle/ farvet akrylfilme/ tråde/ motor, 2025. Foto: Tom Laursen.

Detalje: Amir Zainorin, Cartologica aka The World in Nyiru, karton/ atlas-sider/ spejle/ farvet akrylfilme/ tråde/ motor, 2025. Foto: Tom Laursen.

Amir Zainorin, To Rugbrød or Not to Rugbrød, akryl på lærred, 45 × 60 cm, 2025. Foto: Ole Jørgensen.
Kilde: KUNSTPAKHUSET