Billedserie – Kaisa Luukkonen & Amir Zainorin

8. oktober 2025

Kaisa Luukkonen betragter ødelæggelsen af glasvæggene som meningsfuld information, der skal høres og forstås som en del af en samtale. En samtale, der kræver andre følelser, viden og handlinger.

Kaisa Luukkonen, MINNEAPOLIS 26/05/2020. Sikkerhedsglas/ silikonelim/ krydsfiner, 28 x 12 x 13 cm, 2020. Foto: Ole Jørgensen.

Kaisa Luukkonen betragter ødelæggelsen af glasvæggene som meningsfuld information, der skal høres og forstås som en del af en samtale. En samtale, der kræver andre følelser, viden og handlinger.

Kaisa Luukkonens udstillingen INSTRUMENTS OF UPRISING udspringer af sikkerhedsglassets materialitet. Luukkonen mener, at glaselementerne i busskurene ikke er neutrale. De bærer både historie og kontekst. De er lavet af sikkerhedsglas, som er tæt knyttet til teknologiens historie.
I udstillingen X – RAY KOMPANG: RHYTHMS OF IDENTITY artikulerer Amir Zainorin en praksis, hvor identitet – frem for at opfattes som et essentielt fænomen – forstås som noget performativt, processuelt og foranderligt.
De to udstillinger kan opleves i Kunstpakhust i Ikast, indtil d. 2 november.
INSTRUMENTS OF UPRISING
I værkserien INSTRUMENTS OF UPRISING fortsætter Kaisa Luukkonens sit arbejde med følelser som en aktiv kraft i formningen af fremtider. Kunstneren er interesseret i de emotioner, der er til stede i det øjeblik en glasrude knuses og hvordan disse følelser får os til at tillægge handlingen en bestemt værdi. Ved at fokusere på dette fænomen ønsker Kaisa Luukkonen at afdække de antagelser om følelser som indre oplevelser der er instinktbaserede. I stedet for at betragte os som passive væsener, som følelserne virker på, undersøger kunstneren, hvordan følelser virker aktivt og hvordan vi arbejder med dem. Gennem kunsten ønsker hun at synliggøre måder at forstå følelser som kulturelle fænomener, der udspiller sig i vores kroppe.
Installationsfoto. Foto: Ole Jørgensen.
Installationsfoto. Foto: Ole Jørgensen.

X – RAY KOMPANG: RHYTHMS OF IDENTITY
Med afsæt i sit liv mellem Malaysia og Danmark undersøger Amir Zainorin gennem installationer forskydning og forankring, personlig hukommelse og kulturel historie.
De anvendte materialer i kunstværkerne indkoder præcis narrativen, som kunstneren ønsker at udtrykke. I sine værker anvender han materialer: slidte læderstøvler, røntgenfilm, gamle verdenskort, farvede bandager, trommer, som er tæt på kroppen og biografien, som i Zainorins hænder bliver åbne systemer for betydning både personlige og politiske.
Amir Zainorin, <i>Cartologica aka The World in Nyiru</i>, karton/ atlas-sider/ spejle/ farvet akrylfilme/ tråde/ motor, 2025. Foto: Ole Jørgensen.<br />
Amir Zainorin, Cartologica aka The World in Nyiru, karton/ atlas-sider/ spejle/ farvet akrylfilme/ tråde/ motor, 2025. Foto: Ole Jørgensen.
Kilde: KUNSTPAKHUSET