Billedserie – Maja Lund og Hanna Norrna: Byssus

1. oktober 2024

Udstillingen er skabt med udgangspunkt i materialet og begrebet byssus, der med flere forskellige betydninger gennem tiden har repræsenteret både hør, bomuld,hamp, silke, havsilke og havuld.

Maja Lund The Golden Fleece 2024 Foto: Hedda Rabe

Udstillingen er skabt med udgangspunkt i materialet og begrebet byssus, der med flere forskellige betydninger gennem tiden har repræsenteret både hør, bomuld,hamp, silke, havsilke og havuld.

Udstillingen Byssus i Officinet er baseret på flere års samarbejde mellem tekstilkunstnerne Maja Lund (DK) og Hanna Norrna (SE), der udforsker byssustråde fra blåmuslingen Mytilus edulis og tang fra havene mellem Danmark og Sverige. Gennem samarbejder med muslingeproducenter i Bohuslän og tangproducenter i Odsherred får kunstnerne råmateriale, som de efterfølgende bearbejder med tekstile redskaber og teknikker, bl.a. vævning, spinding, filtning, broderi og farvning.
Udstillingen er skabt med udgangspunkt i materialet og begrebet byssus, der med flere forskellige betydninger gennem tiden har repræsenteret både hør, bomuld,hamp, silke, havsilke og havuld. Grundet begrebets mange betydninger er materialerne indbyrdes sammenviklede, ligesom de hænger sammen med mange myter og sagn, som udstillingens værker på forskellige måder forholder sig til.
Oldtidens græske litteratur beretter om Jason og Argonauternes jagt på det gyldne skind, og i middelaldertekster vokser historierne om havsilke frem om alt fra den oprindelige Pinna til det hybride havfår og det vegetabilske lam fra Tartary.
Kunstnernes arbejde med byssus har ophav i historiske traditioner med at spinde havsilke af tråde fra middelhavsmuslingen Pinna nobilis. De har studeret materialet og håndværket på studierejser til Sardinien, hvor de flere gange har mødt kvindelige kunsthåndværkere, der arbejder med materialet på forskellige måder. Udstillingen i Officinet drager paralleller mellem Pinna nobilis, som er en truet art og rødlistet af IUCN, og Nordsøens bestand af blåmuslingebanker, som fortsat bliver mindre. Formålet med at placere materialet i en kontekst af samtidskunst og kunsthåndværk, i relation til fortidens myter, er at udforske og udvide forståelsen af det potentiale, som Nordsømuslingens byssusfibre rummer og den kulturhistorie, den er en del af. Ved at arbejde eksperimenterende med at inkludere et marint materiale som byssus i en tekstilfaglig praksis, etableres en sanselig sammenhæng mellem materialet og mennesket, og derigennem muligheden for at skabe en omsorgsfuld forståelse af det landskab, som begge er en naturlig del af.
Maja Lund <i>The Golden Fleece </i>2024 Foto: Hedda Rabe
Maja Lund The Golden Fleece 2024 Foto: Hedda Rabe

Fakta

Maja Lund (DK) tekstilkunstner, designer og etnolog, bosat i København. Hun har specialiseret sig i
naturlige farvestoffer og fibre og arbejder med udgangspunkt i landskaber og materialer, biodiversitet og kulturhistorie.

Hanna Norrna (S) tekstilkunstner med base i Gøteborg. Hun arbejder med vævning og seriekulturen sammenvævning af tavs viden og spiritualitet, mytologi og materialitet.

Hanna Norrna <i>Saga Zoophyta</i> 2024  Foto: Hedda Rabe
Hanna Norrna Saga Zoophyta 2024 Foto: Hedda Rabe
Hanna Norrna <i>Vegetable Lamb </i> 2024 og <i>Milk Blood Ink Thread</i> 2024  Foto: Hedda Rabe
Hanna Norrna Vegetable Lamb 2024 og Milk Blood Ink Thread 2024 Foto: Hedda Rabe
Udstillingsfoto <i>Byssus</i> Foto: Hedda Rabe
Udstillingsfoto Byssus Foto: Hedda Rabe
Maja Lund <i>She Shell</i> 2024 Foto: Hedda Rabe
Maja Lund She Shell 2024 Foto: Hedda Rabe
Kilde:
Officinet