Billedserie – Maren Kjelgaard: RETTEN TIL ÆSTETIK // Anna Walther: WORK FROM BED

17. marts 2025

2 aktuelle udstillinger på KUNSTPAKHUSET

RETTEN TIL ÆSTETIK. Udstillingsview. Foto: Ole Jørgensen.

2 aktuelle udstillinger på KUNSTPAKHUSET

Maren Kjelgaard: RETTEN TIL ÆSTETIK
Udstillingen RETTEN TIL ÆSTETIK fokuserer på hjælpemidler som identitetsmarkør – fysiske handicapaspekter. Kunstneren arbejder med handicap som tema og med æstetikken som et våben til forandring. Udstillingen udforsker handicap, hjælpemidler og æstetik gennem tredimensionelle værker, der er placeret i krydsfeltet mellem billedkunst og design/kunstværk. I et forsøg på at åbne op for en diskussion om, hvor dehumaniserende nuværende løsninger er og hvordan ændret materialitet, farve og form kan åbne vores øjne for muligheden for at designe hjælpemidlerne på en værdig måde. Det handler om værdighed, identitet, selvværd og livskvalitet.
Kilde: Kunstpakhuset
Detalje: Maren Kjelgaard, <i>Du har så vakkert språk II</i>, glaseret stentøj, stål, 2025. Foto: Ole Jørgensen.
Detalje: Maren Kjelgaard, Du har så vakkert språk II, glaseret stentøj, stål, 2025. Foto: Ole Jørgensen.
Anna Walther: WORK FROM BED
Med udstillingen WORK FROM THE BED sætter Anna Walther sætter fokus på de udfordringer, der følger med at leve med et usynligt handicap – noget kunstneren selv har erfaring med. Et usynligt handicap kan blandt andet være ordblindhed, kroniske smerter, psykiske sygdomme, autisme eller ADHD. Walther er en anerkendt kunstner på den danske kunstscene, kendt for sin evne til at udforske og udfordre normer og kultur gennem installationer og konceptuelle værker. I soloudstillingen undersøger Walther, som i flere tidligere værker, sociale hierarkier og klassebevidsthed i kunsten, denne gang med særligt fokus på usynlige handicap, hvilket gør hende til en vigtig stemme i samtidskunsten.
Kilde: Kunstpakhuset
Detalje: Anna Walther, <i>Work From Bed</i>, aluminium, staut, tittebånd, sand, 2024. Foto: Ole Jørgensen.
Detalje: Anna Walther, Work From Bed, aluminium, staut, tittebånd, sand, 2024. Foto: Ole Jørgensen.