Billedserie: Søren Behncke – Mash Up
Til udstillingen på Museum Jorn har Søren Behncke begivet sig i Asger Jorns og den Internationale Situationismes fodspor.
Til udstillingen på Museum Jorn har Søren Behncke begivet sig i Asger Jorns og den Internationale Situationismes fodspor.
Til udstillingen på Museum Jorn har Søren Behncke begivet sig i Asger Jorns og den Internationale Situationismes fodspor.
Søren Behnckes (f. 1967) legende og humoristiske ikonografi tager udgangspunkt i popkulturens symbolrige billedunivers. I sine malerier, tegninger, collager og skulpturelle installationer reflekterer han over forbrugersamfundets visuelle kommunikation og massekulturelle engangsoplevelser, overflod og materialespild.
Op til udstillingen har Behncke opsøgt Jorns tidligere atelierer i Albisola, i Paris og på Læsø, hvor han udførte mangefacetterede kunstneriske aktiviteter, der er drevet af spontanitet og vandalistisk leg. Hvor Jorn brugte overmalinger (modifikationer) som æstetisk blandingsmetode for at skabe et nyt og eget udtryk på basis af andres kunst og ageren, anvender Behncke sin såkaldte mash-up teknik.
Med udgangspunkt i den velkendte pizzaovns udformning som gennemgående hovedmotiv udvikler Behncke et særegent og samtidig banalt billedmix. Udstillingens titel Mash Up – banale intimiteter kan læses som en legende kommentar og hyldest til Asger Jorn, som i 1941 forfattede et tekstbidrag til tidskriftet Helhesten med overskriften: Intime banaliteter.
Det store kunstværk er den fuldendte banalitet,
og manglen ved de fleste banaliteter er den,
at de ikke er banale nok.
Asger Jorn i Intime banaliteter, Helhesten 1941
Kilde: Museum Jorn.