Billedserie: Sophus Ejler Jepsen: Kung Fu i provinserne
Sophus Ejler Jepsens udstilling i M100 i Odense byder blandt andet på porcelæn, malerier og duge i uhøjtidelige assemblager. Også et Theselskab er det blevet til.
Sophus Ejler Jepsens udstilling i M100 i Odense byder blandt andet på porcelæn, malerier og duge i uhøjtidelige assemblager. Også et Theselskab er det blevet til.
Sophus Ejler Jepsens udstilling i M100 i Odense byder blandt andet på porcelæn, malerier og duge i uhøjtidelige assemblager. Også et Theselskab er det blevet til.
I udstillingsrummene kan man opleve Sophus Ejler Jepsens maleri på papir, tekstil og porcelæn, eksempler på undervisningsmateriale og elevarbejder, og hvordan det har påvirket kunstnerens arbejde med duge, tekopper, skåle, fade og tekander.
Alt er dekoreret med dyr og snirklede blomstermotiver fra den danske natur. Farverne er porcelæns-hvid fra Elbens kilder, koboltblå fra Modum i Norge og naturlige ler- og jordfarver fra landet mellem Elben og det norske fjeld.
I de senere år er Sophus Ejler Jepsen gået fra traditionelle glasurer til naturundersøgelser, både i sine egne arbejder og i sin undervisning. Hjembragte ler- og stenprøver pulveriseres, blandes op med vand og males på forglødet porcelæn. Den iboende kemi bliver til alt fra udsøgte flydeglasurer, tuf- og pimpstensagtige stofligheder til rug og sandede flader.
Som formidler og kunstner har Sophus Ejler Jepsen i årevis været optaget af mødet mellem kunst og videnskab. Med en nysgerrighed overfor bl.a. matematikkens mønstre og digital grafik arbejder EjlerJepsen lige så gerne med papirsløjd, keramik, 3D-print, smedejern og store betonskulpturer.
Kilde: M100