Billedserie: Specimen af Wilfred Wagner / Formløst samfund – En film om Danmark mm. af Mathias Sæderup
Wilfred Wagner og Mathias Sæderup udstiller netop nu på Danske Grafikeres Hus i København. Begge udstillinger undersøger billedet som en måde at tilgå og forstå samfundet og samtiden.
Wilfred Wagner og Mathias Sæderup udstiller netop nu på Danske Grafikeres Hus i København. Begge udstillinger undersøger billedet som en måde at tilgå og forstå samfundet og samtiden.
Dobbeltudstilling af Wilfred Wagner og Mathias Sæderup på Danske Grafikeres Hus undersøger online-billeder og den uhåndgribelige virkelighed.
Specimen
I sin udstilling Specimen undersøger Wilfred Wagner det digitale motivs potentiale for parallelle narrativer gennem traditionelle trykmetoder. Værkerne i udstillingen er baseret på en interesse for online billedarkiver og den rolle, de spiller i nutidens billed-økonomi.
Gennem en række grafiske tryk udforskes blandt andet screenshots, vector grafik, thumbnails og digitale vandmærker.
Print, publikationer og installation er gennemgående elementer i Wilfred Wagners arbejde, som ofte omhandler fortolkningen af mediespecifikke anakronismer og strukturer.
Formløst samfund – En film om Danmark mm.
På udstillingen præsenterer Mathias Sæderup en film ledsaget af en serie illustrerende plakater. Værkerne er et nedslag i en fortsat bearbejdelse af en række samfundsforhold og forsøget på at afbilde og italesætte størrelser som “virkelighedseffekt”, “formløshed”, “dualistisk kollaps” og “det indre tomme rum”.
Danmark tjener som miljø og eksempel for disse undersøgelser, der benytter sig af lige dele analyse og spekulativ fortolkning. Kameraet og øjet spiller en væsentlig rolle for de provisoriske forsøg, der spørger sig selv, hvordan det er muligt af gengive en situation, der er kendetegnet ved, at det uhåndgribelige måske er det mest virkelige, vi har.