Med særudstillingen Mælkeøje har billedkunstner Uffe Isolotto forvandlet Holstebro Kunstmuseums udstillingssale til hovedkvarteret for en mystisk kult. Udstillingens fiktive verden er inspireret af æstetikken fra 1970’ernes kollektiver og retro-futuristisk teknologi. Der spilles på elementer af voyeurisme og autoritær overvågning.
Hver udstillingssal udgør en scene i en gradvist udfoldet fortælling om et rekrutteringscenter med opholdsarealer, genopdragelsesrum og forsamlingslokaler. Vi befinder os som besøgende i en fejlslagen retrotopi, hvor der gribes tilbage til fortiden for at finde trøst, styrke og fællesskab. Et iscenesat drama om en fremtid forestillet i fortiden.
I kraft af en sansemættet blanding af skulptur, scenografi, duft og lyd, får vi i Mælkeøje indtryk af en fiktiv organisation, der er dedikeret til rituelle handlinger og demontering af sprogets logik. Gennem referencer til kultens og de politiske bevægelsers kommunikationstaktikker undersøger Uffe Isolotto tegnenes, symbolernes og metaforernes magt i vores egen samtid.
Centralt i udstillingen optræder en skulptur af en ung pige. Hendes kobberrøde hår indrammer et opadvendt ansigt med slørede øjne og et ulæseligt udtryk. Skulpturen er en profetisk skikkelse, et sindbillede på det sted, hvor alternative fortider og spekulative fremtider mødes.

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm