Udstillingen Verden består af støv præsenterer nye værker af seks samtidskunstnere, som arbejder på tværs af medier som skulptur, tekstil, foto og lyd.
Både inde og udenfor udstillingsrummet på det udendørs billboard og stationsbygningens plakatfrise vil udstillingen kredse om fortællinger om det hjemlige, det nære og det håndgjorte, og man vil bl.a. kunne finde kurveflet, løse tråde, snapshots fra en barsel, gamle ure, et omklædningsrum og en stueplante.
Verden består af støv giver plads til de små rytmer, støvkorn og handlinger i hverdagen, som oftest overses, men som i udstillingen bliver til større byggesten til nye fortællinger og verdener. Verdener, som er skabt ud fra det nære, sårbare, genkendelige og umiddelbare, og hvor hjemmet bliver udgangspunktet for disse historier, handlinger og relationer. En åben invitation til at træde ud af stationens hektiske tempo og ind i nye omsorgsfulde verdener.
Udstillingen er kurateret af Sydhavn Stations medlem Signe Rohardt Lund i samarbejde med Christine Due og Marie Vinther. Udstillingen realiseres med generøs støtte fra Augustinus Fonden, 15. Juni Fonden, Rådet for Visuel Kunst, Kgs. Enghavepuljen, Jorck’s Fond og Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse.
Kilde: Udstillingsstedet Sydhavn Station

Johanne Stoffersen, SERVICE!, 2025. Tekstil, polyester, metal. Foto: Morten Underbjerg.

Installationsfoto, Verden består af støv. Foto: Morten Underbjerg.

Installationsfoto, Verden består af støv. Foto: Morten Underbjerg.

Johanne Stoffersen, SERVICE!, 2025.
Tekstil, polyester, metal. Foto: Morten Underbjerg.

Installationsfoto, Verden består af støv. Foto: Morten Underbjerg.

Maria Zahle, Krat, 2025. Serie af monoprint, produceret i samarbejde med Printers Proof. Trykt med organiske og plantebaserede. pigmenter. Ramme farvet med indigo.
Awash (2025) Vægge malet med vandbaseret plantefarve. Foto: Morten Underbjerg.

Nils Skalegård, Hjem I, 2025. Glaseret stentøj, spejl, stearinlys, planker fra nedrevet hus, lyspære, metalpodie. Foto: Morten Underbjerg.

Amalie Vestergaard, Olsen, Båret til min mund, 2025. Foto: Morten Underbjerg.

Nils Skalegård, Hjem II, 2025. Glaseret stentøj, brændt stentøj, metal, glimmertråd, ur, planker fra nedrevet hus, metalpodie. Foto: Morten Underbjerg.

Nils Skalegård, Hjem II (detaljefoto), 2025. Glaseret stentøj, brændt stentøj, metal, glimmertråd, ur, planker fra nedrevet hus, metalpodie. Foto: Morten Underbjerg.

Installationsfoto, Verden består af støv. Foto: Morten Underbjerg.

Signe Rohardt Lund, Sharp-Tongued (Air Freshener), 2025.
Aluminum, bolte, polyesterdug, epoxy.Foto: Morten Underbjerg.

Amalie Vestergaard Olsen, Fragte frø i hule hænder, 2025. Foto: Morten Underbjerg.

Amalie Vestergaard Olsen, Fragte frø i hule hænder (detaljefoto), 2025. Foto: Morten Underbjerg.

Anna Elisabeth Dupont Hansen, Glæder mig til søde kommer hjem, 2025. Serie af 15 fotografier, 80 x 120 cm. Edition 1/1. Foto: Morten Underbjerg.

Anna Elisabeth Dupont Hansen, Glæder mig til søde kommer hjem, 2025. Serie af 15 fotografier, 80 x 120 cm. Edition 1/1. Foto: Morten Underbjerg.

Amalie Vestergaard Olsen, Holde om og i, 2025. Billboard på Sydhavn Stations ydermur. Foto: Morten Underbjerg.

Amalie Vestergaard Olsen, Holde om og i, 2025. Billboard på Sydhavn Stations ydermur - Pilefletter Anita Olsen. Foto: Morten Underbjerg.