Bryster med indbygget hype

Overskrifter som: “Gigantbrysterne smadrer skulpturer i København” gav uventet bred opmærksomhed til Inger Sharffs udstilling.

Busty Heart bag Inger Scharffs stadig hele skulpturer. (Foto: Kenneth Nguyen)

Overskrifter som: “Gigantbrysterne smadrer skulpturer i København” gav uventet bred opmærksomhed til Inger Sharffs udstilling.


info

En dokumentation af Busty Hearts performance vises på storskærm i galleriet.

“Det har virkelig overrasket mig. Jeg ved godt, at detlyder åndssvagt, men det har virkeligoverrasket mig, at der har været så meget af alt det her.” Inger Scharffpeger med store cirkler på mig og min lettere anmassende Iphone i diktafonmodus.

Inger Scharff havde inviteret den omrejsende’brystperformer’, Busty Heart, til at smadre en række gipsskulpturer tilferniseringen på hendes udstilling. Udstillingen består af en række malerier,der søger at kontrastere forskellige teknikker og genrer indenfor malerkunst -og så resterne af den opmærksomhedsvækkende performance, der nu er eninstallation med tilhørende video. 

Busty Heart angriber Inger Scharffs hule skulpturer. (Foto: Kenneth Nguyen)
Busty Heart angriber Inger Scharffs hule skulpturer. (Foto: Kenneth Nguyen)

En overraskelse?
Inger selv havde ikke tænkt over den medieopmæksomhed, detkunne medføre at få Busty Heart til Danmark.

Det er da ellers eneffektiv måde at få ‘hypet’ sin udstilling på?
“Jeg er slet ikke så udspekuleret. Hvis jeg var, villejeg være et andet sted i mit liv, tror jeg.”

Var omtalen ikke endel af ‘planen’?
“Nej overhovedet ikke! Altså, jeg så hende på YouTube isommers. Min lillebror viste mig hende, og så var det bare sådan – årh! Dét viljeg fandme gerne lave. Jeg plejer jo ikke engang at lave skulpturer. Men detvar bare.. Kender du ikke sådan en idé, man bare udleve?”

Det tætpakkede publikum fik, hvad de kom for. (Foto: Kenneth Nguyen)
Det tætpakkede publikum fik, hvad de kom for. (Foto: Kenneth Nguyen)

Joh.. men hvorforBusty Heart? Nu har jeg set videoerne, og jeg blev ikke ligefrem inspireret tilstor kunst.
“Altså både teknisk og tematisk arbejder jeg meget medkontraster. Særligt med tålmodet og med energien, og så var det bare oplagt formig at arbejde sammen med Busty. Så er der selvfølgelig blevet bygget videre påideen, men det var bare sådan noget, jeg skulle.”

Mellem lort ogflødeskumsklat
Hvad var dineovervejelser i forbindelse med skulpturerne?

“Det hele spiller jo på kontrasterne. Jeg arbejder medden gode og den onde, og der er jo ikke noget, der bare er ‘den gode’ og ‘denonde’. Det er vigtigt for mig. Derfor er de lavet som en blanding mellem enlort og en flødeskumsklat. Rent formmæssigt minder de utroligt meget omhinanden.”

Busty Heart i aktion. (Foto: Kenneth Nguyen)
Busty Heart i aktion. (Foto: Kenneth Nguyen)
Inger Scharff: To sider af samme sag. (Foto: Kristian Bust)
Inger Scharff: To sider af samme sag. (Foto: Kristian Bust)

Lorten ogflødeskumsklatten?
“Det gør de! Det er er meget banalt, men jeg kanvirkelig godt lide det banale. Der er et utroligt nærvær i det banale formig.”

Men det har vel værettemmeligt omstændeligt at sætte rammerne for denne her banalitet op?
“Helt vildt! – altså skulpturerne er lavet pågammeldags manér, der ligger virkelig mange timer i dem. Med ægte gipsforme ogstearin osv. Og malerierne er inspirerede af klassisk malerkunst kontrasteretmed mange forskellige stilarter og referencer. Dybest set synes jeg, at det erkontrasterne, der skaber os.” 

Inger Scharff: To sider af samme sag. (Foto: Kristian Bust)
Inger Scharff: To sider af samme sag. (Foto: Kristian Bust)
Inger Scharff: To sider af samme sag. (Foto: Kristian Bust)
Inger Scharff: To sider af samme sag. (Foto: Kristian Bust)

Store patter, højmusik og finkultur
Så Busty Heart erblevet fløjet ind for at give kontrast til en klassisk kunstudstilling?

“Ja, hun er jo stik modsat mig. Altså jeg repræsenterermere det finkulturelle og hun.. det modsatte. Skulpturerne var meget bløde ogrunde i deres udtryk, og nu, hvor de er smadrede, er de kantede ogskarpe.” 

Scharff tænker lidt og fortsætter:
“Jeg synes, når jeg kigger på det nu, at det er retpoetisk eller skrøbeligt at se på. Jeg synes, at det er fint, at det er endt udsådan. Særlig sat i forhold til, at det var så vulgært og bombastisk, da hunskulle gøre det; hendes store patter og musikken.”

Busty Heart og kunstneren Inger Schraff. (Foto: Kenneth Nguyen)
Busty Heart og kunstneren Inger Schraff. (Foto: Kenneth Nguyen)
En klar profil
Inger Scharff vender til bage til sin brunch, og jeg nårlige at få et par ord fra Busty Heart, inden hun skal tilbage på hotellet oghvile.

 Hvad er din vinkel pådet her kunstværk?
“Jeg er kommet fordi Inger inviterede mig til at kommeog færdiggøre hendes kunstværk. Det var vildt spændende! Nogle af dem var retsvære, og jeg ville så gerne se, hvad der var inden i. Det lykkedes, og jeghåber på at kunne bruge Ingers skulpturer igen i fremtidige shows, hvis hun viltillade det.”

Busty forlader cafeen og krydser på vejen en kvindelig gæst,der med store øjne udbryder:
“Det er hende! Hende har jeg lige opdateret mitprofilbillede med!”


Fakta

Udstilling

To sider af samme sag

6 jan 2012 4 feb 2012

Busty Heart, Inger Scharff

MOHS EXHIBIT Se kort og tider