Cathrine Raben Davidsen: “Jeg er meget optaget af tanker omkring fællesskaber”

Af
20. februar 2020

Udstillingen TOTEM, der lige nu kan opleves på keramikmuseet CLAY, peger tematisk tilbage til religiøse traditioner, men er også relevant i dag. Kunsten.nu har talt med Cathrine Raben Davidsen om ansigtsurner, samarbejdet med Royal Copenhagen og forbundethed mellem menneske og natur.

Cathrine Raben Davidsen: Totem Clan (I-XII), 2017-2019. Installationsview. Foto: Jacob Friis.

Udstillingen TOTEM, der lige nu kan opleves på keramikmuseet CLAY, peger tematisk tilbage til religiøse traditioner, men er også relevant i dag. Kunsten.nu har talt med Cathrine Raben Davidsen om ansigtsurner, samarbejdet med Royal Copenhagen og forbundethed mellem menneske og natur.

Af
20. februar 2020

Udstillingen TOTEM, der lige nu kan opleves på keramikmuseet CLAY, peger tematisk tilbage til religiøse traditioner, men er også relevant i dag. Kunsten.nu har talt med Cathrine Raben Davidsen om ansigtsurner, samarbejdet med Royal Copenhagen og om forbundethed mellem menneske og natur.

Det smukke røde keramikmuseum CLAY ligger badet i vintersolen denne onsdag formiddag. Jeg er taget til Middelfart for at se Cathrine Raben Davidsens udstilling TOTEM.

Ved første øjekast forekommer værkerne i det aflange udstillingslokale usammenhængende: Det første, der møder mig, er nogle store sort/hvide malerier af gopler. Derefter får jeg øje på keramiske krukker, urner og flasker. Sidenhen møder mit øje nogle kobberstikværker, med noget der ligner rødder. Og så en sort/hvid 3 minutters animeret video….

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Clay, Interview, Medusa
Cathrine Raben Davidsen: Medusa (I), Medusa (II), Medusa (III), 2019. Installationsview. Foto: Jacob Friis.

Men da jeg kommer tættere på værkerne, fremtræder der en sammenhæng. Dyr og mennesker er gennemgående motiver i Raben Davidsens værker. Og det opdager man, når man går tættere på de keramiske flasker, fade, urner og krukker: Utallige små ansigter, indgraveret i de glaserede keramiske værker, følger min færden gennem udstillingen. I de farverige malerier fremtræder menneskeskikkelser, og jeg opdager, at rødderne i kobberstikkene har ansigter.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Clay, Interview, Medusa
Cathrine Raben Davidsen: Prima Materia (Hydra Polyp), 2019. Kobberstik på Kozo-papir. Foto: Malle Madsen.

Forhistorisk forbundethed

“Udstillingens titel Totem refererer til kulturhistoriske og religiøse traditioner såsom animisme og totemisme”, fortæller Cathrine Raben Davidsen. “Jeg er meget optaget af tanker omkring fællesskaber og om at høre til. Men udstillingen handler også om naturen, forgængelighed, transformation og det spirituelle. I de ældste religioner var alt levende, ikke overnaturligt, men naturligt levende og man troede på, at alt havde en sjæl – selv dyr og planter“.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Clay, Interview, Royal Copenhagen
Cathrine Raben Davidsen. Foto: Anders Hviid & Royal Copenhagen.

I tiden før civilisationen, og inden de store verdensreligioner fik en fremtrædende status, var trossystemer som animisme og totemisme, noget der kunne styrke en gruppes identitet og samhørighed. Og ideen om at der er en forbundethed og et fællesskab, der er større end mennesket og som involverer alt levende, bruger Raben Davidsen i sin kunstneriske undersøgelse af forholdet mellem menneske, natur og den åndelige verden.

I arbejdet med de keramiske værker har Cathrine Raben Davidsen hentet inspiration fra forskellige tidsperioder, såsom forhistorisk stentøj fra Nord- og Centraleuropa, okkulte hekseflasker og dansk bronzealders ansigtsurner, der blev brugt i begravelsesritualer.

Samarbejdet med Royal Copenhagen

De keramiske beholdere har Raben Davidsen udarbejdet sammen med Royal Copenhagen. Hun blev i 2009 del af Royal Copenhagens lange tradition for kunstnersamarbejder, der daterer helt tilbage til 1821. TOTEM er et resultat af et samarbejde, der er forløbet mellem 2017-2019.

For Raben Davidsen, der er uddannet billedkunstner, har samarbejdet givet hende muligheden for at skabe 150 unikaværker og at eksperimentere med sin kunstneriske praksis i keramisk form:

“At arbejde med en stor kommerciel maskine som Royal Copenhagen har været et frugtbart samarbejde, som har bidraget med noget nyt for begge parter. Der er så få penge i kunstverdenen, så for mig at se er det kun en god ting, at en virksomhed som Royal Copenhagen tilbyder sin ekspertise og skaber nogle rammer, som kan være med til at udvikle kunsten”.

Se videoen om samarbejdet og kom bag om valgene bag det kunstneriske udtryk.

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM FACE URN, 2017-2019. Foto: Anders Hviid.

Tidløs totalinstallation

Selvom udstillingen vises på keramikmuseet rækker Raben Davidsens værker som nævnt også ud over det keramiske, og det har været vigtigt for hende at integrere sine forskelligartede kunstneriske udtryk i udstillingen:

Cathrine Raben Davidsen: Totem Face, 2017-2019. Foto: Anders Hviid.

“Vi har med TOTEM arbejdet på at lave en totalinstallation, som viser hele mit virke, og udover keramik udstiller jeg maleri, tegning og grafik men også en animationsfilm. Rent teknisk arbejder jeg med at male mine glasurer på emnerne, og på denne måde er der en klar sammenhæng i forhold til, hvordan jeg arbejder med maleri og tegning”.

Samlingen af de forskellige kunstneriske udtryk giver mening, fordi de alle er præget af en tidløshed. I de forskellige værker fornemmer man ikke rum og tid, men mere en flydende tilstand, som når man kigger på maleriet af dådyrungen, der bare synes at svæve i en sort intethed. Eller fadene, hvor de indgraverede ansigter, dukker op som for at trække vejret over de glaserede overflader.

Samtidens digitale animisme

Men hvad skal vi med disse forhistoriske, religiøse traditioner i dag udover at undres over vores forfædres overtro?

Ifølge Raben Davidsen lever animismen stadig – dog i en ny form: “Vores opfattelse af verden præges stadig af animistiske konnotationer. Helt konkret beskriver animisme et religiøst verdenssyn, hvor alle elementer i naturen omkring os, herunder dyr, planter og til tider genstande eller fænomener, rummer en sjæl. I dag har vi næsten overført personlighedskvaliteter til vores computere og smartphones. Man taler i denne henseende om neo-animisme, som netop vil have os til at gentænke forholdet mellem menneske og maskine, levende og ikke-levende”.

Cathrine Raben Davidsen: THE DARK NIGHT (II), 2016. Foto: Anders Sune Berg.

Raben Davidsens udstilling sætter i hvert fald tanker i gang om samtidens forbundethed – eller mangel på samme – og om refleksioner over fremtiden:

“Lige nu er forbundetheden mellem natur og menneske, samt vores ansvar for at opretholde den naturlige balance, noget vi alle sammen taler om, og ikke kun i samtidskunsten. Jeg tror, vi kan lære meget af, hvordan ældre trossystemer så på dette forhold. Men på et nyt plan”.

“Kunsten kan være et sted for refleksion, som kan være med til at få os til at tænke over, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen. Og så tror jeg stadig på, at et maleri eller en krukke kan rumme noget magisk. Det her med at det er så ufattelig gammeldags at arbejde med de her langsomme medier, det kan noget særligt”, slutter Cathrine Raben Davidsen.