Dansk-brasiliansk møde på Galerie Mikael Andersen

Den danske billedhugger Karin Lorentzen og brasilianske kunstner Luzia Simons undersøger naturens ornamentale potentiale i kunsten.

Luzia Simons har på en rejse til Amazonas nøje studeret blomstens opbygning. Det kommer blandt andet til udtryk i værket Stockage 86 fra 2010. Inkjet tryk på aluminium på plexiglas. Foto: Studio Luzia Simons.

Den danske billedhugger Karin Lorentzen og brasilianske kunstner Luzia Simons undersøger naturens ornamentale potentiale i kunsten.

At udnytte naturens ornamentale potentiale i kunsten har en lang kunsthistorisk tradition bag sig. Og det er præcis til denne tradition, at man kan knytte Luzia Simons og billedhugger Karin Lorentzens værker. I udstillingen Chambre Ornementale – på dansk “ornamentale rum” – viser de side om side, hvordan plante- og naturlivet kan skildres i kunstværket.

Begge kunstnere går videnskabeligt til værks i deres tilgang til naturen. Karin Lorentzen undersøger planternes strukturer, opbygning og vækstsystemer – for eksempel planternes konstruktion, der følger det gyldne snit og Fibonacci-tal i spiralmønstre – og bruger det som afsæt for værkernes skulpturelle form.
Luzia Simons finder inspiration i blomsternes konstruktioner og symboler. Hun har på en rejse til Amazonas indgående studeret plante- og naturliv, og det er der blandt andet kommet en række fotografier ud af.

Udstillingen hos Galerie Mikael Andersen varer indtil 8. november.

Billede af udstillingen Chambre Ornementale. Galerie Mikael Andersen, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
Billede af udstillingen Chambre Ornementale. Galerie Mikael Andersen, 2014. Foto: Jan Søndergaard.

Luzia Simons, Red Betweeen, 2014, filt, lamineret træ. Foto: Jan Søndergaard.
Luzia Simons, Red Betweeen, 2014, filt, lamineret træ. Foto: Jan Søndergaard.

Karin Lorentzen, Column, Philodendron, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Column, Philodendron, 2014. Foto: Jan Søndergaard.

Karin Lorentzen, Liquid Vertical, 2014, bronze. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Liquid Vertical, 2014, bronze. Foto: Jan Søndergaard.

Luzia Simons, Le dejeuner sur l’herbe 2, 2013, bronze. Foto: Jan Søndergaard.
Luzia Simons, Le dejeuner sur l’herbe 2, 2013, bronze. Foto: Jan Søndergaard.

Karin Lorentzen, Frise, 2014, porcelæn, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Frise, 2014, porcelæn, 2014. Foto: Jan Søndergaard.

Luzia Simons, Stockage 101, 2010, inkjet tryk på aluminium på plexiglas. Foto: Studio Luzia Simons.
Luzia Simons, Stockage 101, 2010, inkjet tryk på aluminium på plexiglas. Foto: Studio Luzia Simons.

Luzia Simons, Stockage 104, 2010, inkjet tryk på aluminium på plexiglas. Foto: Studio Luzia Simons.
Luzia Simons, Stockage 104, 2010, inkjet tryk på aluminium på plexiglas. Foto: Studio Luzia Simons.

Luzia Simons, Landscape No. 1, 2013, monokrom A1A overførselstryk, indrammet. Foto: Studio Luzia Simons.
Luzia Simons, Landscape No. 1, 2013, monokrom A1A overførselstryk, indrammet. Foto: Studio Luzia Simons.
Karin Lorentzen, Deserted Land, 2014, gips. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Deserted Land, 2014, gips. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Mapping My Body, 2008, bronze. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Mapping My Body, 2008, bronze. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Forstudier, 2014, porcelæn. Foto: Jan Søndergaard.
Karin Lorentzen, Forstudier, 2014, porcelæn. Foto: Jan Søndergaard.
Billede af udstillingen Chambre Ornementale. Galerie Mikael Andersen, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
Billede af udstillingen Chambre Ornementale. Galerie Mikael Andersen, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
Billede af udstillingen Chambre Ornementale. Galerie Mikael Andersen, 2014- Foto: Jan Søndergaard.
Billede af udstillingen Chambre Ornementale. Galerie Mikael Andersen, 2014- Foto: Jan Søndergaard.

Fakta

Udstilling

Chambre Ornementale

3 okt 2014 8 nov 2014

Luzia Simons, Karin Lorentzen

Galerie Mikael Andersen Se kort og tider