Den danske Venedig-pavillion sættes til salg
Nej, det er ikke et udslag af finanskrisen, men udstillingskonceptet til næste års kunstbiennale.
Nej, det er ikke et udslag af finanskrisen, men udstillingskonceptet til næste års kunstbiennale.
info
Arrangementet blev holdt på Ny Carlsberg Glyptoteket 13 november
Offer for en samler
Ved et velbesøgt arrangement på Glyptoteket præsenterede Michael Elmgreen og Ingar Dragset deres fælles koncept for både Den Danske Pavillion og Den Nordiske Pavillion på Venedig Biennalen 2009. Titlen bliver The Collectors og vil have den private kunstsamler som omdrejningspunkt. Elmgreen og Dragset er udpeget som kuratorer for den fællesnordiske satsning og ønsker at tematisere og diskutere den private samlers rolle på godt og ondt.
Pinligt intimt
Den Danske Pavillion og Den Nordiske Pavillion vil blive omdannet til to fiktive hjem for kunstsamlere. "Man vil få fornemmelsen af at være en uindbudt gæst. Det kommer nok til at virke pinligt intimt sine steder," fortæller Michael Elmgreen. De to hjem vil blive konstrueret med spisestuer, badeværelser og diverse inventar. Dermed har Elmgreen og Dragset fået muligheden for at blande udtryksformer som møbelkunst, mode og keramik ind i helheden. Og helhedsoplevelsen er helt essentiel. Således har alle bidragsydere og samarbejdspartnere indvilget i at lade deres værker indgå i et ekstremt tæt samspil, som man ikke er vant til at se. Desuden vil der være flere performative og publikumsinddragende elementer.
Kunst er ikke en kvalitetsbetegnelse
Kuratorerne understreger, at der langt fra vil blive tale om etnografiske fremstillinger. Kunsten vil hele tiden kunne twiste de effekter som præsenteres. "Og det vil da bare være positivt, hvis folk ikke kan se forskel på et kunstværk og en almindelig stol," siger Michael Elmgreen med et lille smil. "Kunst er jo ikke en kvalitetsbetegnelse, men bare et arbejdsområde." Det ligger de to kuratorer meget på sinde at bryde grænser ned, ikke bare mellem forskellige medier, men også mellem nationale konstruktioner. Derfor er de ekstra glade for det fællesnordiske initiativ, og der vil også blive god plads til kunstnere fra andre dele af verden.
Dekadence, psykologisk terror og Vatikanets dobbeltmoral
De to samlerhjem vil være vidt forskellige. Den Nordiske Pavillion vil emme af dekadent amerikansk vestkyst bøsseliv, mens man i Den Danske Pavillion vil opleve en trykket stemning af psykologiske konflikter: "Halvt præsten fra Fanny og Aleksander, og halvt stram arkitekt med endnu strammere lineal…," som Michael Elmgreen udtrykker det. Der vil i høj grad være tale om en undersøgelse af identiteter, og derfor har det også været et væsentligt udvælgelseskriterium, at de deltagende kunstnere har arbejdet med fiktive eller virkelige identiteter. Men undersøgelsen stopper ikke her. Den vil også indrage emner som kunstsamlinger som materiale for andre kunstnere, kulturforståelse, samlermani og Vatikanets dobbeltmoral – bare for at nævne nogen få.
Filantropi eller spekulation?
Ser man udover Norden spiller den private kunstsamler allerede en væsentlig rolle. I USA er private samlere for eksempel med til at sikre smallere typer kunst, som afro-amerikansk kunst eller kunst af homoseksuelle. Også i Norden er de private samleres indflydelse i fremmarch. Rammen for aftenens arrangement er derfor velvalgt – Ny Carlsberg Glyptotek huser jo som bekendt den største danske private kunstsamlers arvegods – en udpræget filantropisk samler, der havde et inderligt ønske om at udbrede kendskabet til verdenskunst. Den mere problematiske side ved samlernes indflydelse kunne være en stigende kommercialisering af kunsten. Rent kommercielle kunstbegivenheder som Art Basel bliver mere og mere dagsordensættende for udviklingen af samtidskunsten. "Det er også virkeligheden – om man kan lide det eller ej", konstaterer Michael Elmgreen.
Fakta
Den 53. Venedig Biennale for billedkunst finder sted fra den 7. juni til den 22. november 2009.