Den amerikanske fotograf Laura Heyman på Senko Studio.
Udstillingens titel er The Photographer’s Wife, og det dækker over det kunsthistoriske faktum, at mange fotografer i tidens løb har brugt deres hustruer som modeller. Her er der imidlertid tale om en helt bevidst illusion. Laura Heyman iscenesætter sig selv som netop en mulig kvindelig model, selv om der selvfølgelig er tale om selvportrætter.
Feminint
Der er en meget fin balance og stemning i de seks udvalgte fotografier. Det hele ser meget tilfældigt ud, men ved et nærmere eftersyn er det tydeligt, at alle farverne er afstemte, og at den kvindelige hovedperson er placeret i en speciel positur. Man aner, at dette netop ikke er en mandlig fotografs udtryk. Det feministiske element skinner igennem på en sær ubestemmelig måde.
Modellens beretning
De seks fotografier ledsages af en video og en tekst, der igen er en illusion. Den kvindelige model beretter om en fotosession i Rom, hvor kvindens specielle rolle som model understreges. Men denne tekst står nærmest i kontrast til de fine enkle fotos sat op på bomuldspapir.
Madonna
Kvinden i fotografierne fremstår som en meget bevidst og afklaret Madonna, der udstråler en både kølig og alligevel sensuel kvindelighed. Det er en enkel og afbalanceret udstilling, der viser hvor vægtig en kunstform fotografiet kan være med den rette bag kameraet.
Fakta
Udstilling
The Photographer’s Wife
29 mar 2008 27 maj 2008
Laura Heymann
Senko Studio Se kort og tider