Det krøllede rum
Ivan Andersens værker befinder sig et sært sted mellem figuration og ren abstraktion i udstillingen Teorier om Det Krøllede Rum på Charlotte Fogh Gallery.
Ivan Andersens værker befinder sig et sært sted mellem figuration og ren abstraktion i udstillingen Teorier om Det Krøllede Rum på Charlotte Fogh Gallery.
Et maleri er da noget der hænger fladt på væggen. Nej – ikke nødvendigvis, hvis det er gjort af Ivan Andersen.
Værket In the Corner of my Memory er eksempelvis gledet ned fra væggen og ligger krøllet sammen i hjørnet. Et andet billede er spredt som puslespilsbrikker på gulvet, mens selve rummet er aktivt som en slags maleri i form af en rødmalet søjle med `slagskygge´.
Mødet mellem det genkendelige og det abstrakte er centralt for Ivan Andersens maleri. Typisk i form af olie, akryl og spray på lærred, plade eller som forskellige former for collage.
Motiverne er ofte taget fra de mest almindelige og nærmest kedsommelige sider af det moderne danske hverdagsliv. Et motiv kan fx tage udgangspunkt i et krøllet brev fra skattevæsenet (Brev fra skattevæsnet).
Ofte er kunstnerens collager bygget op af mange lag. Underliggende strukturer kommer til syne, idet Andersen skærer eller river lag af.
Fakta
Teorier om det krøllede rum
18 jan 2013 16 feb 2013
Ivan Andersen
Charlotte Fogh Gallery Se kort og tider
Fakta
Ivan Andersen blev færdiguddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005.
Allerede samme år modtog han det lille Søndergaard legat.
I 2010 modtog han Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.