Diesel fik fint besøg af [:freaksgallery:]

Mens vi andre malede påskeæg her i påsken, rykkede [:freaksgallery:] ud og satte igen sit præg på Århus.

Foto: Anne Dyhr.

Mens vi andre malede påskeæg her i påsken, rykkede [:freaksgallery:] ud og satte igen sit præg på Århus.


info


Mange nye kunstudstillinger så dagens lys her i påskedagene. En af dem var [:freaksgallery:] der barslede med hele to af slagsen. Den ene var her i Diesels domæner i Guldsmedegade i Århus C. Forårets tøjkollektion skal jo i vinduerne og vintertøjet pakkes væk, hvilket efterlod et tomt vindue, der straks blev indrettet af [:freaksgallery:].
Denne gang er klistermærkebogstaverne flyttet fra titel til slutning. [:freaksgallery:] står denne gang med sort, og midterteksten med rød håndskrift bedyrende: ”New art shit for successful living”, altså ”nyt kunst lort til en succesfuld livsstil”, herefter kommer de hvide klistermærkebogstaver med ordlyden: ”Ting du har set i fjernsynet”. [:freaksgallery:] stiller med denne udstilling skarpt på vores sørgelige trang til at trøste os med det, vi får at vide, vi har brug for til at opretholde en succesfuld livsstil.

Er kunstscenen blevet lige så kommerciel som diverse tøjbrands?
Er giftermålet mellem erhvervsliv og kunsten endt ud i en amputering af kunstens kritiske røst?
Bør den kommercielle markedsføring tage sit ansvar på sig og selvkritisk vende blikket indad for derved at kickstarte en debat om behov, etik og markedsføring?

[:freaksgallery:] sætter fingeren lige på det ømme punkt – igen.

Diesel i Guldsmedegade har fået det diskursive galleri [:freaksgallery:] på besøg. Foto: Anne Dyhr.
Diesel i Guldsmedegade har fået det diskursive galleri [:freaksgallery:] på besøg. Foto: Anne Dyhr.


Fakta