Et råt blik på diktaturet
Claus Carstensens separatudstilling, Pavilion of The Naked, på Himmerlands Kunstmuseum præsenterer værker, som rummer kontraster, gør modstand og bevæger sig på et utal af planer.
Claus Carstensens separatudstilling, Pavilion of The Naked, på Himmerlands Kunstmuseum præsenterer værker, som rummer kontraster, gør modstand og bevæger sig på et utal af planer.
Med et blik på samtidshistoriens voldelige diktaturer, som eksempelvis regimerne i Fillippinerne i 1970’erne, Myanmar og Libyen under Gaddafi, undersøges, hvordan civilbefolkningen agerer, navigerer og deltager i en ekstrem historisk situation til det punkt, hvor en massebevægelse opstår.
Med et særligt blik på billeddannelser trækkes der samtidig tråde fra modernismens redskabskasse af décollage, defacing, übermalungen og modifikationer til diktaturers billedcensur og modreaktionerne på denne. En censur der ytrer sig som en politisk og billedmæssig kontrol, der bunder i ønsket om at afvikle fortiden ved at tage patent på både fortælling og form.
I forbindelse med separatudstillingen udgives der et omfattende katalog: Pavilion of the Naked. Udstillingen vises samtidigt med Claus Carstensens separatudstilling under samme navn i Morsø Kunstforening, Nykøbing Mors. Både kataloget og de to udstillinger ligger i forlængelse af udstillingen Pavilion of The Naked på Galleri Tom Christoffersen i 2008 og Claus Carstensens essaysamling Feltarbejde, der udkom på Forlaget Vandkunsten i 2012.
Titlen Pavilion of the Naked var også øgenavnet på en af afdelingerne i den berygtede græske, psykiatriske anstalt Leros Colony of Psychopaths, hvis politiske historie i 1960’erne og 1970’erne er en europæisk version af de her adresserede emner, og hvis kaldenavn har samme ‘poetiske’ og rå anslag som titlen på udstillingerne.
Fakta
Claus Carstensen (f.1957) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, København 1977-1983. Carstensen er repræsenteret på bl.a. Statens Museum for Kunst, København, Aros, Århus og Neue Galerie, Universalmuseum Joanneum, Graz.