Europæisk EXIT

Af
12. december 2012

EXTRACT II på Gl. Strand byder ikke på ung grænsesøgende kunst men på rigtig gode kunstoplevelser fra europæiske dimittender.

Echoes, Astrid Myntekær, 2012. (Foto: Astrid Myntekær)

EXTRACT II på Gl. Strand byder ikke på ung grænsesøgende kunst men på rigtig gode kunstoplevelser fra europæiske dimittender.

Af
12. december 2012


info

De syv udvalgte kunstnere:

Selma Alaçam (DE)

Anna Bak (DK)

Simon Häske (DE)

Kai Mailänder (DE)

Claire Moore (SCO)

Astrid Myntekær (DK)

Zoe Williams (ENG)


Det er befriende, at konceptet bag EXTRACT II – udstillingen er den anden i rækken – ikke er at præsentere tidens trend. Målet er derimod at formidle, præsentere og promovere yngre kunstnere til et bredere publikum.

En rigtig prioritering: Kunstnerne får en platform at arbejde ud fra og vi kan gå til værkerne uden en specifik agenda.

Mødet
Hvad møder vi så på EXTRACT II? For det første en smuk, overbevisende og saglig udstilling, der lader de glimrende værker komme til sin ret. Og, dernæst syv talenter fra Skotland, Tyskland og Danmark, som hver især præsenterer sit unikke projekt.

Echoes, Astrid Myntekær, 2012. (Foto: Astrid Myntekær)
Echoes, Astrid Myntekær, 2012. (Foto: Astrid Myntekær)

Som fx Astrid Myntekærs installation Echoes. I et mørklagt rum møder vi en række lysende grønne søjler/rør i varierende størrelser og form. Imens vi bevæger os rundt i rummet, synes dette at ‘kortlægges’ af en sonar og en ultraviolet lysstråle, der scanner rummet.

Lysets genspejlinger, søjlernes evne til at kaste skygger og de genkommende sonar-bip – alt peger i retning af et projekt, som ønsker at undersøge oplevelsen og forståelsen af rummet.

Dét fanger vi snildt som beskuere. Men det kræver, at vi giver værket tid, da vi ellers ikke kan synke ind i dets univers.

Etnologiske undersøgelser
Hos Anna Bak og Kai Mälender finder man en (tidstypisk) research-baseret praksis, hvor værket – forenkelt sagt – kan ses som et fysisk levn fra en forudgående proces, der i egentlig forstand betegner det kunstneriske indhold.

There’s a Bit of Magic in Everything, and Then Some Loss to Even Things Out, Anna Bak, 2012. (Foto: Kunstneren)
There’s a Bit of Magic in Everything, and Then Some Loss to Even Things Out, Anna Bak, 2012. (Foto: Kunstneren)

Anna Baks markante skulptur og tilhørende blyantstegning There’s a Bit of Magic in Everything, and Then Some Loss to Even Things Out kredser om de sociokulturelle paradokser, der udspringer af casino-driftens store økonomiske betydning for et indianer-reservat i Oregon.

Desværre er processen bag værket ikke omsat til en værk-form med tilstrækkelige styrke. Derfor bliver oplevelsen ikke intens nok til at gå under huden på os. Men jeg glæder mig til at se en udstilling, hvor Anna Bak får mere plads til at udfolde sine ideer.

Nr.91, Kai Mailänder, 2012. (Foto: Kunstneren)
Nr.91, Kai Mailänder, 2012. (Foto: Kunstneren)
Timothy and Nicholas Mountbatten, Claire Moore, 2012. (Foto: Kunstneren)
Timothy and Nicholas Mountbatten, Claire Moore, 2012. (Foto: Kunstneren)

Research-processen er hos Kai Mailänder rettet mod skiftende tiders interesse for og forståelse af naturen som fænomen. Særlig interessant er kunstnerens collager og overmaling af bøger fra 1950-70’erne og tryksager fra i dag.

Bogsiderne, der gengiver landskabsmotiver i tråd med tidens naturopfattelse, er foldet og bemalet og bliver gennem denne bearbejdelsesproces redefineret som et møde mellem fortid og nutid – men også som en spændingstilstand, hvor landskabet bliver underlagt foldningernes geometri og undertiden svinder ind til en nonfigurativ struktur.

Tradition og malerisk erindring
Kai Mailänders dragende og visuelt afbalancerede værker får en fin modpol hos Claire Moore.

I hendes projekt er erindring og hukommelse hovedkilder. Hendes maleri bygger på ældre fotografier – fra personlige fotos til fotos af historiske begivenheder – der er tolket ind i en nutidig referenceramme.

Dén kunstneriske metodik er ikke ny, men er hos Moore realiseret med stor sensibilitet og effekt. Eneste ”men” er, at visse værker kammer over og blive for nostalgiske og længselsfyldte.

Nævnes skal også Simon Häskes deforme, udflydende landskabsmaleri, der er spændt ud mellem det figurative og det abstrakte. En spændende måde at traditions-bearbejde på.

No title, Simon Häske, 2012. (Foto: Kunstneren)
No title, Simon Häske, 2012. (Foto: Kunstneren)

 

Hvem er Vi?
EXTRACT IIs
mest fængslende projekt findes hos tysk-tyrkiske Selma Alaçam, der i to smukke og tankevækkende værker undersøger spørgsmålet om kulturel defineret identitet.

Således rammer Alaçam med installationen Isolated and Protected from the World around – a Portrait of a Turkish Family ned i feltet omkring vores forståelse af ‘det ukendte’.

Installationens syv videoskærme viser dagligdags-episoder fra en tyrkisk familie i Tyskland, som kunstneren har fulgt gennem godt to år. Imidlertid er det svært at se episoderne ordentligt.

Isolated and Protected from the World around, a Portrait of a Turkish Family, Selma Alaçam, 2009-2012. (Foto: Kunstneren)
Isolated and Protected from the World around, a Portrait of a Turkish Family, Selma Alaçam, 2009-2012. (Foto: Kunstneren)

Der er et mønstret gardin – som dét man hænger i mange mellemøstlige lande, så uvedkommende ikke kan kigge ind – foran videoskærmene. Vi mener, at have set ‘det hele’, men har kun set overfladen.

Alligevel er det på den baggrund, at vi danner vores forestilling om familiens liv.

På den måde tematiserer værket kompleksiteten i den kommunikation, der følger med kulturel forskellighed.

Og i relation hertil, vigtigheden af at være yderst bevidst om dette grundvilkår, når vi danner vores billede af ”De andre”.

En bevidsthed der må kræves på begge sider af gardinet. En vedkommende og aktuel pointe, der ikke begrænser sig til værkets indbyggede kontrast mellem islam og vesten.

Forloren forførelse
Selma Alaçam får stærk konkurrence af dette års vinder af EXTRACT-prisen, Zoe Williams, der bidrager med en yderst interessant installation bestående af fire værker: en video, et parfumeret gardin og to små skulptur.

Nævnes skal det fine videoværk Drench. Her ses kunstnerens unikke genstande i en kontekst, hvor dekadence, overflod og hedonisme er nøgleord. I videoens gnidningsløse HD-univers ses lækre kroppe, der sensuelt og insisterende vugger i takt til lounge-muzak, mens de spiller op mod kunst-genstandene.

Det er lykkedes Wiliams at give sine værker den overfladiske overflade, som hendes samlede værk undersøger. Dén spænding opleves måske ikke umiddelbart, men vokser frem efter et par minutter i hendes installation.

Installation af Drench, Zoe Williams, 2012. (Foto: Kunstneren)
Installation af Drench, Zoe Williams, 2012. (Foto: Kunstneren)

Et godt sted at begynde
Uden at underkende de præsenterede værkers kunstneriske, æstetiske og debatskabende potentiale, så er EXTRACT II en udstilling, der ikke støder publikum. Vi inviteres ind – og på den måde er udstillingen et godt sted at begynde, hvis man vil føres ind i den unge kunst.

Men i et lidt større perspektiv og i betragtning af alsidigheden i den kunstnerisk ”masse”, der kommer ud af akademierne, så mangler jeg den mere konceptuelle, grænsesøgende eller progressive formgivning. Det ændrer dog ikke på, at EXTRACT II er yderst seværdig og rummer værker, der vil os noget.


Fakta

Udstilling

EXTRACT II

24 nov 2012 13 jan 2012

Zoe Williams, Astrid Myntekær, Claire Moore, Kai Mailänder, Simon Häske, Anna Bak, Selma Alaçam

Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider

Fakta

Det er anden gang, at Gl. Strand afholder en udstilling af unge kunstnere fra Europa under titlen EXTRACT. I forbindelse med udstillingen uddeles EXTRACT-prisen. For uddelingen står en international jury, der i år foruden Helle Behrndt direktør på Gl. Strand bestod af Enrico Lunghi, direktør for MUDAM i Luxembourg, Madeleine Schuppli, direktør for Aargauer Kunsthaus i Schweiz og billedkunstner Lillibeth Cuenca Rasmussen. Udover prisen på kr. 50.000, der gives af Det Obelske Familiefond, får prisvinderen får en soloudstilling på Gl. Strand.