Facadeværk afvist på Kunsthal Charlottenborg: Nu vises det i stedet på ARoS
ARoS’ direktør Erlend Høyersten har, som reaktion på den igangværende debat om Banaan Al-Nassers afviste facadeværk, gjort det muligt at installere værket på ARoS’ facade. Det vil kunne opleves allerede fra næste uge.
ARoS’ direktør Erlend Høyersten har, som reaktion på den igangværende debat om Banaan Al-Nassers afviste facadeværk, gjort det muligt at installere værket på ARoS’ facade. Det vil kunne opleves allerede fra næste uge.
ARoS’ direktør Erlend Høyersten har, som reaktion på den igangværende debat om Banaan Al-Nassers afviste facadeværk, gjort det muligt at installere værket på ARoS’ facade. Det vil kunne opleves allerede fra næste uge.Når årets afgangsudstilling senere i dag åbner med værker af nyuddannede kunstnere fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, bliver det uden Banaan Al-Nassers facadeværk bestående af 20 paraboler, som ikke fik lov at blive vist på Kunsthal Charlottenborg.
Værket skulle oprindeligt have prydet Kunsthal Charlottenborgs facade mod Nyhavn som en del af udstillingen AFGANG 18. Da bygningen er fredet, fik kunstneren dog afslag fra Slots- og Kulturstyrelsen, og afgørelsen betød i første omgang, at værket måtte udgå af udstillingen.
Det afviste kunstværk er midlertidigt og skulle blot hænge på facaden i fem uger efter rådgivning af fagfolk, så der ikke ville blive efterladt varige skader på bygningen. Afgørelsen har vakt undren, da flere andre – og mere omfattende – værker tidligere har prydet Kunsthal Charlottenborgs facade; heriblandt kan nævnes Ibrahim Mahama i 2016 og Ai Weiwei i 2017. Afslaget fra Slots- og Kulturstyrelsen undrer også direktør for ARoS Aarhus Kunstmuseum, Erlend Høyersten, som nu har tilbudt kunstneren at udstille værket på ARoS’ facade.
“Jeg læste om det afviste værk, og jeg var mildest talt overrasket over afgørelsen. Jeg synes, det er et virkelig godt kunstværk, og derfor har vi tilbudt kunstneren at udstille værket på ARoS’ facade i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg. Dermed kommer værket nu ud i byrummet, som oprindeligt var tanken”, udtaler Erlend Høyersten, direktør på ARoS.
Muligheden for at udstille facadeværket Bab al-Hara (The Neighbourhood’s Gate) på ARoS begejstrer kunstner Banaan Al-Nasser:
“Jeg er dybt bevæget og taknemmelig for den støtte, Kunsthal Charlottenborg har vist mig efter afslaget fra Slots- og Kulturstyrelsen og glad over muligheden for nu at få vist værket i bybilledet i Aarhus. Tusind tak til Erlend Høyersten og ARoS for tilbuddet om at udstille værket på ARoS’ facade. Det er en kæmpe ære for mig.”
Også direktør på Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber, glæder sig over muligheden for at vise værket på ARoS:
“Vi er utrolig glade for det generøse tilbud og det nye samarbejde med ARoS. Vi ville selvfølgelig helst have vist værket på vores egen facade mod Nyhavn, men når nu det ikke kan lade sig gøre, kan jeg ikke forestille mig noget bedre sted at vise det end på ARoS.”
Kilde: Kunsthal Charlottenborg
Fakta
Banaan Al-Nasser interesserer sig for skæringspunktet mellem kulturer. Foruden facadeværket på ARoS udstiller hun i forbindelse med AFGANG 18 en række sort-hvide fotocollager med fokus på urbane rum, som kan opleves på Kunsthal Charlottenborg. Facadeværket benytter en kendt strategi inden for samtidskunsten: At flytte en genstand til en ny kontekst for derved at skabe betydning. Parabolerne peger på kommunikation på tværs af kulturer, men kan også anskues som en kommentar til den aktuelle debat i Danmark om ghettoisering – eller et indspark i diskussionen om, hvordan byens rum tilrettelægges.