Fascineret og forladt!

Flot billedbog kaster læseren ind i Elmgreen & Dragsets værk – og efterlader en på egen hånd i det!

Elmgreen & Dragset: Powerless Structures, Fig. 11, 1997, Louisiana Museum for Moderne Kunst. Foto: Bent Ryberg/Planet Foto.

Flot billedbog kaster læseren ind i Elmgreen & Dragsets værk – og efterlader en på egen hånd i det!


info

Bogen er udgivet i 2008 på det tyske forlag Hatje Cantz, www.hatjecantz.com.

Tekster af Tony Benn, Massimiliano Gioni og Amelia Saul.

320 s., 515 illustrationer.

Pris: 49,80 Euro.


Flot men frustrerende
Kunstbøger som denne kan overordnet samle op eller digte videre. De kan forklare og indføre i det stof, de er dedikeret, eller de kan bygge videre på det og reelt være en fortsættelse af værket. Bogen her er af den sidste slags, på godt og ondt. Flot og fascinerende, men også frustrerende forvirrende. Hvad sker der egentlig i de flotte billeder? En så stor og lækker publikation burde ikke holde sig for god til også at byde på noget på formidlingssiden.

Bogens forside. Foto: Hatje Cantz Verlag.
Bogens forside. Foto: Hatje Cantz Verlag.
Art Stars
Danske Michael Elmgreen og norske Ingmar Dragset har arbejdet sammen siden halvfemserne i den internationale samtidskunsts varmeste luftlag og har nærmest oftere udstillet i Berlin, London og New York end hertillands. Sidste år kunne man dog opleve en stor udstilling af duoens arbejder i Malmö Konsthall under samme titel som herværende bog: This is the First Day of My Life.

Forklaring søges
Der er ikke tale om et decideret katalog, men en retrospektiv udstilling i bogform. Den udfyldes primært af flotte fotos af duoens mangeartede produktion og er som sådan rigtig fin. Forklaringen af, hvad der udspiller sig, er dog meget sparsom og i denne type værker fortæller billeder ikke alt. Hvad var det nærmere, det gik ud på at opsætte en Prada-butik i den amerikanske ørken? Og hvad er meningen med billederne fra bøssekulturen?

Elmgreen & Dragset: Prada Marfa, 2005. Pressefoto.
Elmgreen & Dragset: Prada Marfa, 2005. Pressefoto.

Tekst uden forklaring
Det lidt tekst, der er, er gerne en del af værkerne og ikke forklaring. Det er sikkert spændende, at den britiske politiker Tony Benn holdt tale i forbindelse med udstillingen The Wellfare Show i London 2006, men hvad var meningen med selve denne udstilling? Resultatet er måske givet for kendere og fans af Elmgreen & Dragset, men andre lades noget i stikken. Man bliver nok fascineret, men ikke så meget klogere på duoens værk, som man kunne forvente med en tyk bog i hånden.

Elmgreen & Dragset: Social Mobility (Staircase), 2005. Foto: Thor Brødreskift.
Elmgreen & Dragset: Social Mobility (Staircase), 2005. Foto: Thor Brødreskift.

Bogen som udstilling
Kataloget forsøger det i sig selv spændende mål at være en udstilling, der sætter duoens værker sammen i en helhed under titlens jubelfilosofiske slogan: En verden af muligheder i den første dag i dit nye liv! Det fungerede fremragende på udstillingen i Malmö, hvor værkerne spillede sammen som en kæmpe-installation med en lang række døre til mulige nye liv som akse. Uden udstillingens nærvær bliver bogen bare en række billeder uden videre konsekvenser.

Til kaffeborde og galleridiske
Det er ellers meget velkomment med en flot og lækker bog med dette vigtige navn i dansk og international kunst. Når det ikke sker med mere tekstligt gods, er resultatet dog mere egnet til at have liggende på kaffeborde og galleridiske og signalere, at man er med på noderne end til at få indfriet sin nysgerrighed omkring Elmgreen og Dragset.


Fakta

bog

This is the First Day of My Life

Elmgreen & Dragset

Fakta

Michael Elmgreen (f. 1961) og Ingar Dragset (f. 1969) har arbejdet sammen siden 1995. De er bosatte i Berlin. De arbejder med installationer, der blander skulptur, arkitektur og omgivelser i ofte overraskende nydrejninger. Homoseksuel kultur er en genkommende tematik i deres værker. I år lavede de således et mindesmærke for nazismens homoseksuelle ofre i Berlin og i videoform på diverse museer verden over. I 2009 skal de stå for den danske og nordiske pavillion ved Venedig Bienallen, der åbner juni 2009.