Flot hyldest til modernismen
Esbjerg Kunstmuseum fejrer Richard Mortensen 100 års fødseldag, mens Malene Landgreen viser, hvordan en nutidig kunstner arbejder videre i Mortensens ånd.
Esbjerg Kunstmuseum fejrer Richard Mortensen 100 års fødseldag, mens Malene Landgreen viser, hvordan en nutidig kunstner arbejder videre i Mortensens ånd.
Richard Mortensen fejrer sammen med Esbjerg Kunstforening 2 X 100 års fødselsdag og det markerer museet med to udstillinger, der sætter fokus på dansk modernisme, filosofien bag den og nutidens arvtagere. De to udstillinger går godt i spænd, når man tager dem i den rigtige rækkefølge og krydrer med citater af Mortensen selv.
At arbejde med andres arbejde
Esbjerg Kunstmuseum opfordrer sine besøgende til at tage et citat af Mortensen i hånden, inden de går i krig med at finde mening i det abstrakte univers i udstillingen 100 + 100 Richard Mortensen og os.
Ét citat lyder: ”Af og til arbejder jeg med studier over andres arbejder – ikke for at kopiere, men for at indleve mig i tingene for derefter at give en fortolkning”. Citatet peger på en lang tradition inden for kunsten for at lade sig inspirere af kollegaers arbejde.
Det er præcis i denne ånd, at Esbjerg Kunstmuseum ikke blot fremviser Mortensen, men også præsenterer de kilder til inspiration, han arbejdede ud fra og de tanker, der lå til grund for hans arbejde.
Og det virker godt at få dette indblik – for vi ønsker netop at indleve os, at tolke videre og på den måde tage del i værkerne.
Den moderne modernisme
Museets anden udstilling – Malene Landgreens Red Blue Motion Totem 2010 – indrager den moderne modernisme for at vise, hvordan der i dag arbejdes videre i Mortensens ånd.
Landgreen udstiller således et værk, der bevæger sig mellem billede og installation ved at brede sig ud over rammens fire vinkler.
For at understrege samspillet mellem rum og værk har Landgreen malet udstillingsrummet i farveflader, der giver rummet en helt anden dynamik i samspil med de ophængte værker.
For yderligere at understrege den modernistiske arv, har hun skabt skæve perspektiver og nye vinkler ved at beklæde to søljer i rummets midte med spejle. Søjlerne bryder både væggenes farveflader og de ophængte værker op, så nye synsvinkler skabes, imens beskueren bevæger sig rundt i værket.
Det bevægelige, ubestemmelige rum
I både Mortensens og Landgreens værker skulle vi gerne selv blive inspireret til at ”gøre det at se til en kunstart”, som et andet af Mortensens citater opfordrer til.
Alle værker fokuserer på feltet mellem den rene abstraktion og konkretismen – på det filosofiske rum, der kan åbnes, når vi lader fantasi og intuition tolke udefinerbare former og på de meget konkrete synsindtryk, der ligger bag værkernes tilblivelse.
Alle stræber de efter, at vi som beskuere skal træde ind i et bevægeligt, ubestemmeligt rum, hvor vi bliver medskabere og deltager i det kunstneriske eksperiment, der er hjertet i dette rum.
Det er lykkedes Esbjerg Kunstmuseum at skabe en fin indgang til dette rum igennem de to udstillinger, som tilsammen skaber fokus på den kunstneriske livscyklus, der skabes, når kunstnere lader sig inspirere, skaber og videregiver nye ideer til næste generation.
Richard Mortensen og Malene Landgreen kan begge opleves på Esbjerg Kunstmuseum frem til d. 5. september.
Fakta
100 + 100 Richard Mortensen og os, Red Blue Motion Totem 2010
28 maj 2010 5 sep 2010
Richard Mortensen, Malene Landgreen
Esbjerg Kunstmuseum Se kort og tider