Flyv med SAS

Svend-Allan Sørensen har skabt et originalt og spidsfindigt univers, der ikke foræres gratis væk.

Udstillingsvue med salonophængte linoleumssnit. Foto: Overgaden

Svend-Allan Sørensen har skabt et originalt og spidsfindigt univers, der ikke foræres gratis væk.

En socialistisk rødhals
En udstoppet Rødhals Socialisten (2007) kvidrer ‘Internationale’ ved udstillingens indgang og slår her an til Svend-Allan Sørensens univers, der kan siges at placere sig i et selvskabt spændingsfelt mellem noget så aparte som fugle og politik.

Udstillingsvue med Verdensbillede (til Lars Bent), 2006, og Jæger, 2007. 185x108,5cm, linoleumssnit, samt Same same, but different (Hej Jesper). Miniaturefigurer, træplade. Foto: Overgaden
Udstillingsvue med Verdensbillede (til Lars Bent), 2006, og Jæger, 2007. 185×108,5cm, linoleumssnit, samt Same same, but different (Hej Jesper). Miniaturefigurer, træplade. Foto: Overgaden

Inklusion og eksklusion
Længere inde i udstillingen lokker fuglebræt og redekasser, så man næsten forventer flaksende fugle bag sin ryg. Fuglebrættet melder dog klart ud: Blackbirds only (2006), og så er lyden af udstillingen slået an. Her er nemlig tale om slet skjulte inklusioner og eksklusioner i forhold til farve og arter – i dette tilfælde hos fugle, men mon SAS vil overføre det til mennesker i et slet skjult politisk budskab? For den nysgerrige gæst kan man her få smag for de underfundige ordlege og skjulte referencer, som udstillingen i sin helhed på imponerende vis er indhyllet i.

Does Living With Birds Enhance My Life er en udstilling beboet af dyr i forskellige medier, men det mest opmærksomhedskrævende er dog uden tvivl den meget sure udstoppede solsort Anarkisten (2007), der igen og igen skråler: ‘I’m an Anarchist’- et Six Pistols citat.

Anarkisten, 2007. Udstoppet fugl, iPod. Foto: Overgaden
Anarkisten, 2007. Udstoppet fugl, iPod. Foto: Overgaden
Portræt af kunstneren på jagt, 2007. Foto: Steen Møller Rasmussen
Portræt af kunstneren på jagt, 2007. Foto: Steen Møller Rasmussen

Citater og referencer
Johannes Larsen, Peter Laugesen, Lars Bent Petersen, Svend Danielsen, Røde Mor, Jesper Christiansen – listen over referencer til udstillingens værker er lang og ikke altid lige gennemskuelig. Referencen til den fynske kunstner Johannes Larsen er oplagt, da både han og SAS er fra Fyn og umiddelbart deler kærligheden til jagt og fugle.

Udstillingsvue med salonophængte linoleumssnit. Foto: Overgaden
Udstillingsvue med salonophængte linoleumssnit. Foto: Overgaden

Inderst i udstillingen hænger de mere teksttunge værker i en tæt salonophængning, og her træder SAS for alvor i karakter i en lyrisk cocktail af diverse citater fra sange, googlesøgninger og opslagsværker. Igen er der tale om flere referencer, som man ikke nødvendigvis behøver have kendskab til, men det bidrager uden tvivl til oplevelsen. Eksempelvis er De trætte fugle vender hjem (2006) et Røde Mor citat fra sangen ‘Lil Johnnys mund’. Yderligere slægter SAS Røde Mor på i brugen af linoleumssnit og i det samfundskritiske indhold.

Google og Kosuth
Når SAS foretager krydssøgninger på nettet, er det for at få svar på spørgsmål, som hans egen logik ikke kan besvare. Et eksempel er udstillingens titel, som er opstået ved en sådan søgning på google og står meget åben, som SAS forklarer i interviewet til udstillingsfolderen. SAS arbejder ud fra en sund blanding af Joseph Kosuth og Johannes Larsen. Det formelle og nøgterne går igen hos dem begge, og hos SAS bliver fuglen et åbent ikon med skiftende betydningsdannelse.

Vigtig formidling
Udstillingens indforståethed af referencer og citater fra blandt andet kunsten og lyrikken, gør Overgadens klassiske udstillingsfolder uundværlig. SAS’s univers kræver en introduktion, men giver man sig tid til at læse det informerende interview, der både fortæller om kunstneren selv og giver en vej ind i hans konceptuelle verden, bør den underfundige spidsfindighed, udstillingen er så rig på, ikke gå betragteren forbi.

Svendsk Nutidskunst
Sideløbende med udstillingen lancerer SAS også bogen Svendsk Nutidskunst 32: Svend-Allan Sørensen ved forlaget Space Poetry. Bogen er en skøn parafrase over 90’ernes kunstnerbiografier ‘Dansk Nutidskunst’, der udkom i 31 bøger fra Forlaget Fogtdal. Mikkel Bruun Zangenbergs tag med det Svendske univers i denne bog er lyrisk spindende og ordret rammende i sin konkretisering af sprogdigteren og konceptkunstnerens kompakte og vidtfavnende produktion.


Fakta

Udstilling

Does Living With Birds Enhance My Life

9 feb 2008 6 apr 2008

Svend-Allan Sørensen

Overgaden - Institut for samtidskunst Se kort og tider

Fakta

Svend-Allan Sørensen (f. 1975). Uddannet fra Det Fynske Kunstakademi 2002.