Fotofestival i Kina
Kunstner Mette Juul fortæller i ord og billeder om den 9. festival for fotografi i Pingyao.
Kunstner Mette Juul fortæller i ord og billeder om den 9. festival for fotografi i Pingyao.
Pingyao er en stemningsfuld historisk by med gamle bymure og traditionelle kinesiske huse.
Den lugter af støv, kul og mad.
Stemningsfuld festival
Om dagen forvandler byen sig til et inferno af mennesker, cykler, og i denne periode, fotografer.
Pingyao fotofestival 09 er præget af farverige ceremonier med taler og underholdning. Et overdådigt arrangement, der ikke ligner noget fra Europa.
De mange udstillingssteder er blandt andet gamle fabrikker, templer og gader, hvor der præsenteres hundredevis af fotografer og tusindvis af fotos i varierende kvalitet og genrer.
Danmark
Danmark er repræsenteret med 3 kunstnere: Hanne Nielsen & Birgit Johnsen og Mette Juul.
Den danske udstilling er kurateret af Beate Cegielska fra Galleri Image i Århus. Temaet er human spaces, og den adskiller sig ved både at vise video og fotografi.
Hanne Nielsen & Birgit Johnsen viser videoen Cameraderies. Den tager udgangspunkt i, hvordan individer indtager og interagerer i det offentlige rum, nærmere betegnet en plæne.
Undertegnede, Mette Juul, sætter fokus på hverdagens fortællinger i en fotoserie på 20 billeder med titlen Shadows and Echoes.
Polen
Den polske fotograf Rafal Milach gør indtryk blandt de mange hundrede fotografier.
Hans stil lægger sig imellem det kunstneriske og det dokumentariske i en billedserie fra Ukarine og Rusland, hvor han har fulgt 7 personer i 3 russiske byer gennem er par år.
Det er almindelige mennesker, som alle har oplevet kollapset af Sovjet.
Udstillingen hænger fantastisk godt sammen og med Milachs personlige tanker og beskrivelser nedskrevet under billederne, mærker man deres forhold.
Australien
Det australske Center for fotografi viser en gruppeudstilling kurateret af Alasdair Foster, hvor især fotograf og performancekunstner William Yang var interessant.
Yang er af kinesisk afstamning og homoseksuel, og det er temaerne i hans fotografiske virke og 10 udstillede billeder.
Stilmæssigt arbejder han dokumentarisk og den udstillede serie er påbegyndt i 70’erne, før han selv sprang ud. Her udlevede han sine fantasier ved at fotografere mænd i udfordrende stillinger. Derefter skrev han sine tanker om livet og billedet ned direkte på fotografiet – en proces han har fortsat i mange år.
Hans fotografiske virke er både en personlig fortælling og et portræt af en tid med seksuel og racebaseret diskrimination.
Og den vakte opmærksomhed i et land, hvor homoseksualitet blev opfattet som en mental sygdom helt op til 2002.
Kina
Kinesiske kunstnere er der mange af, og arbejderne bød på alt fra mobiltelefonfotografi, dokumentarisk fotografi fra firserne til konceptuelt og malerisk, poetisk fotografi.
Lu Jun er en af dem, der gjorde indtryk. En mulitikunstner, som har beskæftiget sig med de tre fundamentale elementer i det kinesiske landskabsmaleri – vand, blæk og papir.
På udstillingen vises fotografier af mødet mellem vand og blæk, når de blandes og forandrer sig.
Det giver indsigt i den kinesiske malerform, og der er en interessant balance mellem kontrol og anti-kontrol, abstraktion og genkendelighed i mikset af de flydende materialer.
Rusland
Irina Tchmyreva har kurateret Ruslands udstilling, som er domineret af gamle fototeknikker og arbejdet med det personlige fotografi, selvportrættet og dokumentarfotografiet.
Her er det værd at fremhæve Vadim Gushchins meget formelle sort/hvide billeder. Strengt komponeret og baseret på ideen om boxen og arkivet.
Meget kan tolkes ud af fotografierne. Det er oplagt at lave referencer til USSR – og det styre Gushchin er vokset op under.
Korea
På gruppeudstillingen kurateret af fotograf Choi Byungkwan var der både konceptuel og stilmæssig bredde. Park Hosang deltog med to bemærkelsesværdige fotos taget i et boligområde med fugleperspektiv.
Hosang er optaget af ideen om det offentlige sted – parken i boligområdet. Ved at fotografere ovenfra får man et nyt, nærmest humoristisk perspektiv på virkeligheden.
En anden, der gjorde sig bemærket, var Choi Byungkwan. I hans sort/hvide fotos af bambus spiller teksturen og håndværket en vigtig rolle.
USA
Den Amerikanske performancekunstner og fotograf Gerald Pryor adskiller sig ved at vise dokumentation fra en performance, han lavede i Shanghai.
Billederne viser en projektion på et lærred af Pryros søn, der løber rundt på en arena. I sin performance forsøger Pryor at træde gennem lærredet, ind i mindet. Selvom det er svært helt at se den konkrete udførelse af billederne, udtrykker fotoserien en følelse af desperation.
Fakta
Kunstfestival
Pingyao fotofestival 09
19 sep 2009 25 sep 2009
Hanne Nielsen, Birgit Johnsen, Mette Juul