Fotograf for rockens ikoner

Fotografen Søren Solkær Starbird er udstillingsaktuel i Kunstpakhuset med udstillingen CLOSER.

Fotografen Søren Solkær Starbird. Foto: Bente Jensen.

Fotografen Søren Solkær Starbird er udstillingsaktuel i Kunstpakhuset med udstillingen CLOSER.

KUNSTEN.NU har talt med Søren Solkær Starbird om hans samarbejde medrock-ikonerne, hans fotografiske virkemidler og inspirationskilder.

Søren Solkær Starbird. David Lynch, foto 50 x 70 cm.
Søren Solkær Starbird. David Lynch, foto 50 x 70 cm.
Forbilleder
Søren Solkær Starbird fortæller, at hans fotografiske inspirationskilderofte er øvrige billedmedier.

“Mit fotografi er meget inspireret af film.
Mine primære virkemidler er brug af locations, som er kunstigt belyst. Jeg gårefter en fortættet atmosfærisk og ofte lidt indadvendt stemning.

Men jeg er også inspireret af malerkunst, for eksempel Francis Bacons brug afrum, og af stemningen i Edward Hoppers maleri Nighthawks.”

I nogle fotos leger han bevidst med kendte fotografiske referencer. Foreksempel den amerikanske fotograf Weegee.

Billedet Franz Ferdinand stammer fra en fotografering i Glasgow med detskotske band Franz Ferdinand. Det blev brugt som cover på bandets seneste albumTonight.  

Søren Solkær Starbird. Franz Ferdinand, foto 50 x 70 cm.
Søren Solkær Starbird. Franz Ferdinand, foto 50 x 70 cm.
“Vi havde talt meget om referencer og legede med gamle crime scene shots af fotografen Weegee. New Yorker fotografenWeegee havde en politiradio og kom ofte frem til gerningsstederne før politietog tog meget direkte sort/hvide flashfotografier.

Vi arbejdede os frem til et billede, der indeholdt Weegees drama, men som ogsåindeholdt Cindy Shermans Film stills’ implicitte leg med genren,” fortæller han.

The White Stripes og vintage
The White Stripes fotoet er taget i Nashville til det engelske magasin GQ. Duoen (Jack ogMeg White) – der netop har opløst sig selv – havde særlige krav til set up ogstil:

“Idéen med at lade dem optræde flere gange på en diner var blevet forelagtbandet, som insisterer på at godkende alle fotoidéer. Deres brug af farvernerød/sort/hvid var en naturlig del af oplægget. Bandet havde en betingelse, derhed, at alt tøjet skulle være vintage – fra 1950’erne.”

Søren Solkær Starbird. The White Stripes, foto 100 x 150 cm.
Søren Solkær Starbird. The White Stripes, foto 100 x 150 cm.

“En stylist i N.Y. og en i L.A. blev sat på sagen. Jeg ankom to dagefør fotograferingen og brugte 6 timer med en iransk taxachauffør på at afsøgehele området omkring Nashville for diners. Den ottende diner, jeg så på, vistesig at være perfekt. Ejeren gik med til at lukke halvdelen af dineren ned i 2timer under skydningen.”

Ærlighed
Søren Solkær Starbird skelner mellem det professionelle bestillingsfotoog sit ’eget’ billede af musikeren. Det ærlige og personlige portræt opståroftest uden for de officielle foto-sessions.

Søren Solkær Starbird. Paul McCartney, foto 50 x 70 cm.
Søren Solkær Starbird. Paul McCartney, foto 50 x 70 cm.
Portrættet af Paul McCartney stammer fra England største musikbegivenhed, QAwards (2007), hvor Søren Solkær Starbird flere gange har været officielfotograf.

“I løbet af halvanden time skal jeg fotografere 20 af Verdens største bandsumiddelbart efter de har modtaget deres pris.”

“Efterhånden fyldes lokalet op med berømte musikere og stemningen er meget høj.Jeg skulle fotografere Paul McCartney til et cover sammen med Kylie Minogue ogAlex Turner (Arctic Monkeys),” fortæller han.

“Da billedet var taget, stod Sir Paul pludselig alene i sine egnetanker. Jeg kunne pludselig her genkende den stemning, jeg forbinder med denaldrende Beatle.”

“Jeg tog kun et billede, som blev det, jeg brugte til min bog og udstilling.Mange af billederne fra CLOSER ersåledes fraklip. Jeg skelner ofte mellem jobbet og ’mit eget´ billede.”

Søren Solkær Starbird. Björk, foto 100 x 150 cm.
Søren Solkær Starbird. Björk, foto 100 x 150 cm.
“Når poseringen er overstået, opstår der ofte et glimt af større ærlighed ogpersonlighed. Det er denne mere inderlige situation, jeg tilstræber at fastholdei mine portrætter.”

Dramatisk location
Når der arbejdes på locations skabes også dramatiske stemninger gennemspeciel lyssætning. Locations skal føje en ekstra dimension til billedet af deportrætterede, som det sker i portrættet af brødrene fra Powersolo (Kim Kix og Bo Atomic Child Hjorth Jeppesen).

“Vi befandt os på et tidspunkt sammen på Island, hvor de spillede på Airwaves festival. Efter nogle festligedage blev fotograferingen udskudt til at foregå på vejen til lufthavnen.”

“Det var koldt, og det sneede af og til. Jeg bad chaufføren om at stoppe ved entrøstesløs lava slette.”

“Brødrene steg ud i sweatre og parkacoats. Guitarerne kom også med ud. Jeg baddem om at tage overtøjet af, og inden jeg havde set mig om, stod de i baroverkrop.”

 “Lyset var gråt og uden retning. Deres trommeslager fik en flash i hånden, ogvi løb sammen hen over lavaen – mig fra siden og lyset forfra.”

Søren Solkær Starbird. Powersolo, foto 100 x 150 cm.
Søren Solkær Starbird. Powersolo, foto 100 x 150 cm.

“Den ekstra lyskilde gav de udmarvede kroppe mere form og hjalp samtidig med tilat tone himlen ned. Jeg har en stor forkærlighed for store dramatiske Casper DavidFriedrich himle.”


Fakta

CLOSER

26 mar 2011 25 apr 2011

Søren Solkær Starbird

Fakta

Udstillingen i Ikast består af et udvalg på 26 af hans favoritbilleder fra den oprindelige udstilling, der foregik i Øksnehallen i København i 2009.

Den talte i alt 327 værker. Dele af udstillingen er senere blevet vist i Milano og London.

Fremtidige udstillinger afholdes i Shanghai og Sydney.