Fotografiske malerier og maleriske fotografier

På udstillingen Nye værker udforsker Mads Gamdrup og Erik Øckenholt fotografiets og maleriets muligheder.

Foto, Mads Gamdrup 2007. Pressefoto.

På udstillingen Nye værker udforsker Mads Gamdrup og Erik Øckenholt fotografiets og maleriets muligheder.

Det første indtryk man får, når man træder ind i Charlotte Foghs lokaler, er, at det er to meget forskellige kunstnere, der udstiller. Mads Gamdrup og Erik Øckenholt har arbejdet sammen i mange år, og deres udtryk har tidligere nærmet sig hinanden, men i den aktuelle udstilling – Nye værker – er det lige modsat. Her er skarpe kontraster i størrelse, form og farvevalg. Maleren har lånt fra fotografiet, og fotografen har ladet sig inspirere af maleriet.

Landscape, Erik Øckenholt 2007. Pressefoto.
Landscape, Erik Øckenholt 2007. Pressefoto.
Vue over udstillingen. Foto: Erik Øckenholt.
Vue over udstillingen. Foto: Erik Øckenholt.

Store fotografier og små malerier
Maleriet er Erik Øckenholts medium, og hans billeder bærer tydelig præg af at være inspireret af den amerikanske kultur. Soldater med geværer og indianere på deres heste er meget brugte motiver i de forholdsvis små malerier. I den fotografiske billedserie Monocrom Colournoiser som Mads Gamdrup har lavet, er mange af billederne omvendt meget store, og motiverne er minimalistiske og abstrakte.

Borderland, Erik Øckenholt 2007. Pressefoto.
Borderland, Erik Øckenholt 2007. Pressefoto.

Monokrome flader
Der er trods forskellighederne også mange fællesnævnere. Erik Øckenholts malerier er meget klare og tydelige i deres udtryk, hvilket ofte er det, vi forbinder med fotografi. På grund af dette og den realisme, der er at finde i billederne, tilfører kunstneren en fotografisk identitet til maleriet.

Mads Gamdrups fotografier har et udtryk, som man umiddelbart vil forbinde mere med maleri end fotografi. Det er store værker med et væld af striber i stærke farver, motiverne er fjernet og umiddelbart fremgår det slet ikke, at det er fotografi. Men trods dette maleriske udtryk er farverne fotografiske, og det er klassiske fotografiske teknikker, der er brugt. Enkeltheden i fotografierne spiller sammen med Erik Øckenholts kærlighed for monokrome baggrunde i maleriet, og dette skaber en form for balance i de ellers meget forskellige værker.

Foto, Mads Gamdrup 2007. Pressefoto.
Foto, Mads Gamdrup 2007. Pressefoto.
Fernisering den 18. januar 2008. Foto: Erik Øckenholt.
Fernisering den 18. januar 2008. Foto: Erik Øckenholt.

Teori og videnskab i arbejdet
Begge kunstnere er videnskabelige og teoretiske i tilgangen til deres arbejde. Mads Gamdrup arbejder med Goethe og Newtons farveteorier. Billederne ser meget kontrollerede ud, men i virkeligheden har tilfældighederne også fået lov til at råde i fremkaldelsesprocessen. De to kunstnere er også begge inspireret af forholdet mellem natur og kultur, hvilket specielt tydelig ses i Erik Øckenholts malerier, hvor den vilde natur repræsenteres af ulve, fugle og bjørne, og den kultiverede natur eksempelvis optræder som heste med ryttere.


Fakta

Udstilling

Nye værker

19 jan 2008 16 feb 2008

Mads Gamdrup og Erik Øckenholt

Charlotte Fogh Gallery Se kort og tider

Fakta

Begge kunstnere er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi.