Frederik Hesseldahl på Artboks
Fotografier af graffitimaleriets gradvise tilblivelse og af graffitimaleren selv med spraydåsen i hånden.
Fotografier af graffitimaleriets gradvise tilblivelse og af graffitimaleren selv med spraydåsen i hånden.
Atelier under åben himmel
”Mine fotografier skal gerne hjælpe til, at flere får øjnene op for graffitiens mange kunstneriske kvaliteter,” fortæller Frederik Hesseldahl. Siden 1998 har den unge københavner været flittig til at tage sit kamera med i rygsækken, både når turen har gået til det farverige Christiania, til Århus midtby og til andre af Europas storbyer, hvor graffiti optræder i det offentlige rum. Med udstillingen Atelier på Artboks kan man nu se, hvad Hesseldahl nærmere præcist har indfanget med sin fotolinse.
I forbindelse med sin udstilling har Frederik Hesseldahl ladet sig inspirere af Lisbeth Bondes bog Atelier, Kunstnerens værksted (2003). Bogen beskriver og illustrerer i alt 23 besøg hos en række fremtrædende, danske kunstnere i deres atelier. Hesseldahls idé er netop også at give sine betragtere en indsigt i kunstnerens værksted, i dette tilfælde i graffitimalerens udendørs atelier. Hans fotografier illustrerer graffitiens processuelle tilblivelse, graffitimalere i fuld aktion med spraydåser, malerruller og malerspande og endelig færdige graffitiværker og deres omkringliggende omgivelser.
Quiksilver og dobbeltdækker
Særligt et stort fotografi fra Barcelona fangede min opmærksomhed. Fotografiet er mennesketomt, men vidner om at graffitimaleren netop har forladt stedet, og det i en fart, da hans Quiksilvertaske og spraydåse stadig står tilbage.
Mens nogle af Hesseldahls fotografier afbilder graffiti, hvor legen med forskellige former og stilarter er det primære, skildrer andre af hans fotografier graffiti, som indeholder velkendte objekter med dertilhørende budskaber. Det ses eksempelvist i et graffitiværk, hvor en rød dobbeltdækkerbus tordner gennem landskabet efterfulgt af opfordringen fight against terrorism!
Selv beskriver Frederik Hesseldahl sin opskrift på et godt graffitimaleri:
”Godt graffiti er inspirerende, provokerende og stiller spørgsmålstegn, og så kan jeg godt lide, når kunstnerens værk forholder sig til det omkringliggende miljø.”
Åben for fortolkning
Hesseldahls hensigt med fotografierne er dels, at flere mennesker får øjnene op for graffitiens mange kunstneriske kvaliteter, og dels at flere legitimerer aktiviteten som kunstform. Han understreger dog samtidigt, at oplevelsen af udstillingen står meget åbent:
”Hvis man går til udstillingen som en fotoudstilling, er det også helt fint.”
Og Frederik Hesseldahls udtalelse giver fin mening. Atelier er ikke blot en udstilling, hvor man får et større indblik i graffitiens mange stilarter og processuelle tilblivelse, men man får også mulighed for at nyde fotografiets æstetiske kvaliteter som sådan. Flere af Hesseldahls fotografier er smukke og angriber sit motiv fra nye, interessante vinkler.
Fakta
Frederik Hesseldahl er 28 år og bor i København. Han er graffitimaler og kender derfor flere af de malere, han har fotograferet. Atelier er hans første udstilling med egne fotografier.