Frida Kahlo som performancekunstner

Frida Kahlos ikoniske selvportrætter er blot en blandt mange strategier i hendes iscenesættelse af en stolt mexicansk identitet, som Arken formidler på skarp og perspektivrig vis.

Installationsview, Frida Kahlo – et liv i kunsten, ARKEN, 2013. (Foto: Anders Sune Berg)

Frida Kahlos ikoniske selvportrætter er blot en blandt mange strategier i hendes iscenesættelse af en stolt mexicansk identitet, som Arken formidler på skarp og perspektivrig vis.

Det første man ser, når man træder ind på Arkens udstilling Frida Kahlo – et liv i kunsten, er et farverigt fotografi af kunstneren blæst op på væggen i storformat.

Det er ikke en usædvanlig formidlingsstrategi ved soloudstillinger at lade kunstneren selv træde frem for publikum.

Lola Alvarez Bravo, Frida Kahlo med hunde og skulptur, 1944. (Foto: Throckmorton Fine Art)
Lola Alvarez Bravo, Frida Kahlo med hunde og skulptur, 1944. (Foto: Throckmorton Fine Art)
Specielt ikke når kunstneren som tilfældet er med Frida Kahlo eksplicit har brugt sig selv i sit kunstneriske projekt og dermed på en måde ophævet grænsen mellem sin kunst og sit liv. Men Arken leverer skarpt og indsigtsfuldt en hel anden historie.

Ikke den private Kahlo
Vi skal ikke læse malerierne som billeder af kunstnerens private erfaringer, smerter og kriser, sådan som de ellers populært er blevet udlagt.

Derimod skal vi se malerierne og Kahlos liv i det hele taget som del af den samme meget bevidste ambition om at iscenesætte en stolt mexicansk identitet efter den mexicanske revolution.

Frida Kahlo med de markerede sammengroede øjenbryn og de traditionelle tehuana-dragter og kunstfærdige frisurer er ikke et spejl af kvinden Kahlos private følelser, men en bevidst tydeliggørelse af nogle etniske træk.

Indgangen til udstillingen. Installationsview, Frida Kahlo – et liv i kunsten, ARKEN, 2013. (Foto: Anders Sune Berg)
Indgangen til udstillingen. Installationsview, Frida Kahlo – et liv i kunsten, ARKEN, 2013. (Foto: Anders Sune Berg)

Kahlo er et kunstværk
Det første fotografi på udstillingen er således ikke en engangsforeteelse. Faktisk er udstillingen næsten i lige så høj udstrækning en præsentation af fotografier af den farverige og særprægede Kahlo, som den er en præsentation af hendes malerier.

Fotografierne kommer derfor til at folde sig ind i hendes kunstneriske projekt og blive en performativ forlængelse af hendes malerier. Hun var et kunstværk, og hendes værker formidlede hendes kunstneriske visioner.

Frida Kahlo, Selvportræt med aber, 1943. (The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art. Courtesy the Vergel Foundation and the Tarpon Trust © 2013 )
Frida Kahlo, Selvportræt med aber, 1943. (The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art. Courtesy the Vergel Foundation and the Tarpon Trust © 2013 )
Bernard Silberstein, Frida maler selvportræt mens Diego ser til. (The Vergel Foundation © 2013)
Bernard Silberstein, Frida maler selvportræt mens Diego ser til. (The Vergel Foundation © 2013)

En kunstnerisk revolution i Mexico
Fra selvportrætterne folder udstillingen sig ud til den kontekst, som Kahlo arbejdede i.

En historisk tavle illustreret med fotografier, malerier og små videoklip fortæller om det Mexico, hun voksede op i og så forvandlet med revolutionen, ligesom vi lærer, hvordan hun og hendes mand Diego Riveras deltog i at genskabe Mexicos kulturelle identitet og historie og samtidig blev inviteret inden for i de toneangivende kunstneriske kredse i USA og Europa.

Installationsview, Frida Kahlo – et liv i kunsten, ARKEN, 2013. (Foto: Anders Sune Berg)
Installationsview, Frida Kahlo – et liv i kunsten, ARKEN, 2013. (Foto: Anders Sune Berg)

Det er også derfor, at Frida Kahlo bliver portrætteret af nogle af tidens store fotografer som Imogen Cunningham og Nickolas Murray.

Udstillingen viser dertil faktiske eksempler på de tehuana-dragter, som Kahlo gik i, og de præcolumbianske skulpturer, hun og Diego Rivera indsamlede næsten 50.000 af.

Og vi ser, hvordan Kahlo og Rivera og en række andre samtidige mexicanske kunstnere maler folkelivet og genfortolker kunstneriske genrer som stillebenet med et eksotisk mexicansk twist.

Frida Kahlo, Bruden som bliver skræmt, når hun ser livet åbne sig, 1943. (The Vergel Foundation © 2013)
Frida Kahlo, Bruden som bliver skræmt, når hun ser livet åbne sig, 1943. (The Vergel Foundation © 2013)
Alt som del af en genopdagelse af den mexicanske kultur.

Kunst og visuel kultur
Ved at brede perspektivet ud fra Kahlos malerier og selvportrætter får vi et rigere og bredere perspektiv på Kahlos kunst.

Vi fornemmer den brydningstid, hun levede i, og de ambitioner og fremtidshåb, som prægede hende og hendes nærmestes liv.

Det betyder samtidig, at hendes selvportrætter og andre umiddelbart eksotiske, allegoriske billeder, ikke længere fremstår så mærkværdige, som de ellers let kan komme til, fordi Kahlos stil er så original og egensindig – også i forhold til tiden.  

Udstillingen er lige så meget en præsentation af en kunstners arbejde, som den er en præsentation af en visuel kultur og et kulturelt identitetsprojekt.

Der skelnes ikke skarpt imellem Kahlos værker og andres værker, mellem kunstværker og baggrundsmateriale. I stedet fremstår det hele som et komplekst, men samlet indblik i en kunstners liv og værk. Og det er en usædvanlig formidlingsstrategi, som fungerer exceptionelt godt i tilfældet Frida Kahlo, men også bør inspirere andre kunstudstillinger.


Fakta

Udstilling

Frida Kahlo – et liv i kunsten

7 sep 2013 12 jan 2014

Guillermo Zamora, Edward Weston, Bernard Silberstein, Victor Reyes, Emmy Lou Packard, Nickolas Murray, Martin Munkácsi, Leo Matiz, Bernice Kolko, Guillermo Kahlo, Graciela Iturbide, Fritz Henle, Juan Guzmán, Héctor García, Giséle Freund, Guillermo Dávila, Imogen Cunningham, Lucienne Blioch, Florence Arquin, Manual Alvarez Bravo, Lola Alvarez Bravo, Juan Soriana, David Alfaro Siqueiros, José Clemente Orozco, Carloes Orozo Romero, Maria Izquierdo, Miguel Covarraubias, Diego Rivera, Frida Kahlo

ARKEN Museum for Moderne Kunst Se kort og tider

Fakta

Maleworkshop for børn:
14.-19. oktober kl. 14-16
Gratis for gæster med entré til museet
Tilmelding er nødvendig til ARKEN Undervisning
på tlf.: 43 57 34 55 tirsdag-fredag kl. 10-14 eller pr. mail
undervisning@arken.dk

Filmvisning:
I udstillingsperioden vises hollywood-filmen Frida og dokumentarfilen The Life and Times of Frida Kahlo dagligt. Spilletider for begge film (med forbehold for andre arrangementer): kl. 10.30 og kl. 13.00, onsdage desuden: kl. 16.00 og 18.30.