Galleri Udengaard viser Julie Sass i udstillingen Square One
Julie Sass markerer 10-året for sin første abstrakte ekspressionistiske udstilling.
Julie Sass markerer 10-året for sin første abstrakte ekspressionistiske udstilling.
Arkitektonisk indramning
Julie Sass har fundet sin ramme hos Galleri Udengaard, hvor værkerne og udstillingsrummenes arkitektur kan opleves som helhed. En døråbning mellem udstillings to primære rum danner et centrum, hvorfra mit blik zoomes ind og ud på tværs af værkernes iboende arkitektur og leger med rummet både fysisk og visuelt. Udtrykket er abstrakt ekspressionistisk, og her igennem afsøger Julie Sass maleriets formale muligheder, som er blevet hendes kendetegnende udtryk. Et udtryk der nok er blevet influeret af de mange år i den abstrakte ekspressionismes fødeby New York.
Dyb velour
Julie Sass udstillede for første gang på Galleri Udengaard for 2 ½ år siden og ser selv sin nuværende udstilling, som værende mere homogen. Samtidig markerer udstillingen også 10-året for hendes første abstrakt ekspressionistisk udstilling, der var på Galleri Susanne Højriis i København.
Udstillingens titel Square One referer til det kunstneriske udgangspunkt, at stå ved første skridt på vejen, hvilket Julie Sass fortæller at denne udstilling er for hende. Den markerer et kunstnerisk vendepunkt, så udstillingen kan siges at have stor symbolsk betydning for Julie Sass personligt. Meget peger tilbage, men også frem. Den markerede sorte streg i værkerne er et gennemgående karakteristika, der med en fantastisk stoflighed træder frem i billedernes forgrund som et stykke dyb velour.
Gennemført
Maleriet suppleres af tegninger i lige så forskellig målestok som lærrederne. Collagerne leger med stofligheden fra maleriet, men understreger i stedet denne stoflighed ved brugen af materialernes fysiske form ved en lag-på-lag-teknik, der igen får skyggerne til at skabe et rumligt spil.
Værkerne på udstillingen er alle produkter af et stramt koncept ved et sort arkitektonisk rum malet på en flade af yderligere vekslende lag, der skrues op og ned for med varierende intensitet. Farverne varierer i værkerne i samme toner, der som lagene også skrues op og ned for i farvestyrke. En stærk orange og pink får endnu mere ‘pang’ i mødet med loftets lysstofrør, og understreger Julie Sass’ fænomenologiske ståsted, hvor beskueren tænkes at indgå i en helhedsoplevelse mellem værk og rum.
I Galleri Udengaard mødes jeg af en helstøbt og meget vellykket udstilling, hvortil der følger både et flot katalog og udstillingskort, som igen fører detaljen i Julie Sass’ fede streg helt til dørs.