Gallerirevy København jun 2017: Flyttedag

Af
21. juni 2017

En af Aarhus-avantgardens fremmeste repræsentanter, Erik Liljenberg, hentes posthumt ind i spotlyset med bog og udstilling hos Tom Christoffersen. De to gamle kendinge fra Carlsberg, Stærk og Wallner, har netop holdt flyttedag. Desuden har vi besøgt det nye Sunday-S Gallery i Amaliegade.

Gruppeudstillingen Jump. Installationsbillede. Foto: Galleri Nicolai Wallner

En af Aarhus-avantgardens fremmeste repræsentanter, Erik Liljenberg, hentes posthumt ind i spotlyset med bog og udstilling hos Tom Christoffersen. De to gamle kendinge fra Carlsberg, Stærk og Wallner, har netop holdt flyttedag. Desuden har vi besøgt det nye Sunday-S Gallery i Amaliegade.

Af
21. juni 2017

En af Aarhus-avantgardens fremmeste repræsentanter, Erik Liljenberg, hentes posthumt ind i spotlyset med bog og udstilling hos Tom Christoffersen. De to gamle kendinge fra Carlsberg, Stærk og Wallner, har netop holdt flyttedag. Desuden har vi besøgt det nye Sunday-S Gallery i Amaliegade.

Erik Liljenberg (1942-2014) var en fremtrædende repræsentant for Aarhus-avantgarden i 1960’erne og 1970’erne. Digteren Peter Laugesen skrev følgende i et brev til Liljenberg i 1990: ”Du er sikkert, og det mener jeg sgu, den bedste maler, jeg nogensinde vil have kendt i mit liv, når jeg engang dør.” Også Dan Turéll var begejstret: ”Erik Liljenbergs tegninger er fantastisk smukke og 100% åbne. Kunstneren havde i sin tid et samarbejde med begge digtere,” skrev han i et brev til Asger Schnack i 1972.

Erik Liljenberg: Uden titel, uden år. Tusch på papir. Foto: Galleri Tom Christoffersen

Men han gled ud i glemslen. Forfatteren Lars Movin har nu skrevet en omfattende og grundigt researchet bog om Liljenberg, Synets Galakser. Bogen tegner også et portræt af den vitale Aarhus-scene på det tidspunkt. Movin mener, at Liljenberg spredte sig over for mange kunstarter, måske fordi han ikke havde fuld tiltro til sig selv som billedkunstner, og derfor forblev han ukendt for det store kunstpublikum. Han var en udpræget kunstner-kunstner.

Nu har galleristen Tom Christoffersen arrangeret en udstilling med samme titel som bogen med værker af bemeldte Liljenberg. Prik for prik undersøger denne, som var uddannet fra Aarhus Kunstakademi fra 1963-66, lysets og synets virkemåde. Det er grænseløse, fortættede all over-billeder af stor skønhed og originalitet og med en uhyre delikat farvesætning. Lige dele mikro- og makrokosmos. Liljenberg skabte ofte sine billeder på efterklangene af hallucinogene oplevelser, som han som så mange andre i sin tid tog for at ”gå gennem døren til den anden side” – til evigheden og grænseløsheden. Ud over hans prægnante og sanseligt forførende malerier og papirarbejder viser udstillingen også forskellige små film, som Steen Møller Rasmussen, Lars Movin og Niels Plenge har stykket sammen ud fra optagelser med Erik Liljenberg. Her udtaler han bl.a., at han aldrig malede direkte på syre, men på eftervirkningerne. Den glemte kunstner har store potentialer – og bud til et ung publikum og unge kunstnere i dag.

Erik Liljenberg: Synets Galaxer. Galleri Tom Christoffersen. Til 29.7. Lars Movin: Synets Galaxer. Forlaget Bangsbohave. 240 s. Illustreret. Kr. 200,-

Eduardo Terrazas: Possibilities of a structure. Uldgarn på træplade dækket med campeche voks. 120×120 cm. Foto: Nils Stærk Gallery

Flyttedag
Gallerierne Nils Stærk og Galleri Wallner genåbnede den 1. juni efter nogle måneders nedlukning. Nu er de gamle bilvaskehaller på Carlsberg for længst jævnet med jorden. I dag er der så fem stærke gallerier i det gentrificerede NV-kvarter og altså i den grad noget at komme efter. Hos Stærk kan man pt opleve en soloudstilling med den mexicanske billedkunstner Eduardo Terrazas (f. 1936). Billederne fremtræder umiddelbart som konkret-abstrakte malerier, skabt i traditionen fra efter krigen og frem. Man tænker her på danske kunstnere som Schwalbe, Gernes, Geertsen Gadegaard, Aagaard-Andersen m.fl. Men så såre man zoomer ind på værkerne, opdager man, at bortset fra en lille gruppe malede billeder, så er hovedparten fremstillet af uldgarn, der er ”vævet” med én tråd, som trækkes frem og tilbage, og som holdes sammen på en træplade, behandlet med voks. Det er mageløse, smukke og stramme billeder. Værkerne trækker bogstaveligt tråde mellem konkretismen og det mexicanske kunsthåndværk. Således mødes ”høj” og ”lav” kunst i Terrazas’ forførende, geometriske og genstandsløse billeder.

Eduardo Terrazas: Simplicity is the Glory of Expression. Nils Stærk, Glentevej 47-49 NV. Til 5. august.

Gruppeudstillingen Jump. Installtionsbillede. Foto: Galleri Nicolai Wallner

Spring
Inde ved siden af har Nicolai Wallner just slået dørene op til en legende og sjov gruppeudstilling, der også er en slags ”pride parade”, hvor galleriet viser sine mest fremtrædende kunstnere. Der er værker af Alexandet Tovborg, Jonathan Monk (værket er set tidligere i galleriet), David Shrigley, Elmgreen & Dragset, Dan Graham, Cornelia Baltes, Jeppe Hein, A Kassen, Jakob Kolding, José Dávila og Peter Land. Sidstnævnte præsenterer sin kæmpemæssige badebold, som for nylig optrådte i Den Franske Ambassades repræsentationslokale. Den sprudlende udstilling med titlen Jump kan opfattes som en kunstnerisk kommentar til det faktum, at Wallner nu har taget springet ind i næste fase i de nye lokaler.

Jump. Galleri Nicolai Wallner. Glentevej 47-49 NV. Til 1. august.

Selvskabt modvind. Kurateret af Andre Butzer. Sunday-S Gallery. Værker af Phillip Schwalb og Marcel Heuppauf. Foto: Sunday-S Gallery

Søndagskunst?
Endelig skal vi herfra henlede opmærksomheden på galleriet Sunday-S, som ledes og ejes af kunstsamleren Peter Ibsen. Galleriet, som åbnede i september sidste år, har fået sit navn, fordi ejeren mener, at gallerier skal holde åbent, når folk har tid. Det er flotte lokaler og en fancy beliggenhed. For tiden kan man opleve gruppeudstillingen Selvskabt modvind, kurateret af den tyske ekspressionist André Butzer (f. 1973). Det er mindre værker – heraf en del på papir – af mere eller mindre minimalistisk art. Med enkelte undtagelser – fx mindre papirarbejder af ingen ringere end Albert Oehlen og Günther Förg – er de fleste kunstnere ukendte for denne signatur. Nogle af dem kommer fra Malmø-scenen, andre fra bl.a. Tyskland.

Selvskabt modvind. Gruppeudstilling kurateret af André Butzer i Sunday-S Gallery. Amaliegade 6. Til 2. juli.