I hjertet af København, midt mellem Strøgets pulserende liv og Slotsholmens historiske facader, står Gammel Strand som et levende vidnesbyrd om kunstens evne til at forbinde fortid og nutid.
I år fylder Kunstforeningen, der i dag hedder Gammel Strand, 200 år, og jubilæet fejres med udstillingen Når vi døde vågner – en hyldest til institutionens betydning for dansk kunstliv og dens konstante dialog med samtiden.
En institution født af nysgerrighed
Da billedkunstner og professor C.W. Eckersberg og en kreds af borgere i 1825 grundlagde Kunstforeningen, var ambitionen tydelig: at bryde barriererne mellem det elitære Kunstakademi og offentligheden. Inspireret af tyske kunstforeninger ønskede de at skabe et rum, hvor kunst ikke blot kunne ses, men opleves, diskuteres og forstås af alle. Kunst skulle være samtale, ikke blot dekoration.
Da billedkunstner og professor C.W. Eckersberg og en kreds af borgere i 1825 grundlagde Kunstforeningen, var ambitionen tydelig: at bryde barriererne mellem det elitære Kunstakademi og offentligheden. Inspireret af tyske kunstforeninger ønskede de at skabe et rum, hvor kunst ikke blot kunne ses, men opleves, diskuteres og forstås af alle. Kunst skulle være samtale, ikke blot dekoration.
Denne ånd har præget Gammel Strand gennem to århundreder. Fra guldalderens fine landskaber til moderne kvindelige kunstnere, fra popkulturens eksperimenter til unge internationale talenter – institutionen har konsekvent været et sted, hvor ny kunst møder publikum, og hvor historien aldrig blot ligger som et ekko, men som et levende lag i samtalen om samtiden.
Bygningen som fortælling
Siden 1952 har Gammel Strand haft sin base i en smuk bygning fra 1750’erne tegnet af Philip de Lange. Bygningen rummer både historie og mulighed. I 2024 fulgte et navneskifte og en arkitektonisk opdatering, der åbnede stueetagen og indrettede en ny kunst-, magasin- og bogbutik. Huset blev ikke blot et sted at se kunst – men et sted at opholde sig, læse, diskutere og opleve performative indslag.
Siden 1952 har Gammel Strand haft sin base i en smuk bygning fra 1750’erne tegnet af Philip de Lange. Bygningen rummer både historie og mulighed. I 2024 fulgte et navneskifte og en arkitektonisk opdatering, der åbnede stueetagen og indrettede en ny kunst-, magasin- og bogbutik. Huset blev ikke blot et sted at se kunst – men et sted at opholde sig, læse, diskutere og opleve performative indslag.
Kunsten er aldrig et ekkokammer.
Nanna Hjortenberg
Når kunsten vågner
I forbindelse med jubilæet viser Gammel Strand udstillingen Når vi døde vågner, som samler værker fra 1800-tallet til i dag og udfolder institutionens rolle som formidler af kunst, der sætter nutiden i perspektiv. Fra guldalderens malere til moderne eksperimenterende kunstnere, fra lokale talenter til internationale stjerner – Gammel Strand har altid været et sted, hvor kunstens evne til at spejle, udfordre og udvide vores forståelse af verden står centralt.
I forbindelse med jubilæet viser Gammel Strand udstillingen Når vi døde vågner, som samler værker fra 1800-tallet til i dag og udfolder institutionens rolle som formidler af kunst, der sætter nutiden i perspektiv. Fra guldalderens malere til moderne eksperimenterende kunstnere, fra lokale talenter til internationale stjerner – Gammel Strand har altid været et sted, hvor kunstens evne til at spejle, udfordre og udvide vores forståelse af verden står centralt.
Direktør Nanna Hjortenberg understreger:
“Kunsten er aldrig et ekkokammer. Når vi nu har kigget gennem vores 200 år lange og ret enestående historie, er det tydeligt, at kunsten, og sådan set også dens institutioner, hele tiden er i dialog med sin samtid.”
“Kunsten er aldrig et ekkokammer. Når vi nu har kigget gennem vores 200 år lange og ret enestående historie, er det tydeligt, at kunsten, og sådan set også dens institutioner, hele tiden er i dialog med sin samtid.”
Værker fra udstillingen:

Værk af Bjørn Nørgaard. Foto: Gammel Strand

Værk af Viera Collaro. Foto: Gammel Strand

Værk af Franciska Clausen. Foto: Gammel Strand
Et kunsthus i bevægelse
I dag er Gammel Strand mere end en kunsthal. Det er et forum for kritiske perspektiver på samtiden, en platform for debat og et samlingspunkt, hvor kunst møder livets store spørgsmål – fra det intime til det globale. Institutionen fastholder sin nordiske forankring, men ser samtidig ud mod verden med et ambitiøst program af nationale og internationale udstillinger og events.
I dag er Gammel Strand mere end en kunsthal. Det er et forum for kritiske perspektiver på samtiden, en platform for debat og et samlingspunkt, hvor kunst møder livets store spørgsmål – fra det intime til det globale. Institutionen fastholder sin nordiske forankring, men ser samtidig ud mod verden med et ambitiøst program af nationale og internationale udstillinger og events.
200 år efter grundlæggelsen står Gammel Strand som et eksempel på, hvordan en kunstinstitution kan ældes med ynde: Den hylder sin historie uden at blive nostalgisk, holder fast i sine idealer uden at stå stille, og formår at gøre fortiden levende i mødet med nutiden.

