Historien om Papfar og ARoS
Candle with Hare er en spændende indføring i en alsidig papkunstners praksis.
Candle with Hare er en spændende indføring i en alsidig papkunstners praksis.
Der var engang…
Det er ikke første gang Søren Behncke alias Papfar udstiller på ARoS. I 2005 smuglede han, under dække af en polterabend, en mandsstor slangebøsse ind til museets vartegn, Ron Muecks Boy.
En aktion, der er dokumenteret i dén noget mere omfattende udstilling, ARoS nu præsenterer.
Allerede retrospektiv
Det er de færreste unge kunstnere forundt at få en retrospektiv udstilling efter få års virke. Men det er gået stærkt for Søren Behncke, siden han i 2003 tøjrede sin Prøvekanin til et træ på Kloster Torv i Århus og samme år udstillede på Kunstnernes Forårsudstilling på Charlottenborg. I dette forår lavede han aktioner på Manhatten og først på sommeren kom turen til Paris – i Vestjylland.
Jeg må indrømme, at jeg var spændt på, om pappet og det umiddelbare udtryk kunne bære en hel udstilling. Og om det overraskelsesmoment, der netop er stærkt i Papfars aktioner, gør sig på museum. Men det kan og gør det!
Overraskelsesmomentet
‘Overvågningskameraet’ , der er en kopi i dobbelt størrelse af netop ARoS’ overvågningskameraer, overvåger udstillingen fra sin plads i hjørnet. Og ‘brandslukkeren’ falder så godt ind i omgivelserne, at jeg først opdager den som værk, da jeg ser skiltet med titlen. Akkurat som i byrummet overrasker Behncke og spiller på vores vante opfattelse af tingene.
Papsamfund
Papskulpturerne – eller hvad man kalder 1:1 papkopier af traktor, cementblander og boremaskine med mere – fylder rummet og kalder på smilene. Og ikke kun smil, men også tanker. Kunstneren formår gennem det beskedne materiale at give et andet blik på vores samfund. Frarøvet brugsværdien bliver tingene tydelige som symboler, der leder tankerne hen på vores forhold til de ting, der omgiver os i det daglige.
Ikoner og oliekridt
Pappet går igen i Behnckes malerier. Her males på pap, og kunstneren leger med de ikoner og piktogrammer, der er trykt på pappet.
I værker som Pitstop sker et overraskende møde mellem naturalistiske elementer og papindslag, når en gammeldags dukkevogn får skiftet dæk på bedste racerbilsmaner. Igen vendes tingene på hovedet. Behncke mestrer ikke kun pappet, men også i fin stil akryl og oliekridt.
Papfar i 11. time
Endelig er det genialt, at man har valgt at vise det interview, Michael Bertelsen lavede med Søren Behncke i det alternative talkshow Den 11. time på DR2. Interviewet varer et lille kvarter og kører i loop. Bertelsen og Behnckes underspillede samtale kan høres i hele udstillingssalen og fungerer som en god indføring i værkerne.
Happy ending
ARoS har desværre ikke kunnet finde slangebøssen, der blev konfiskeret i 2005. Det havde ellers været et fint twist til udstillingen, hvis Boy havde fået sit legetøj tilbage.
Men som Søren Behncke selv siger i interviewet fra Den 11. time: Det vigtige er ikke så meget aktionen, som de historier den genererer. Og mon ikke historien om Boy og slangebøssen er en del af grundlaget for den nye historie om Papfar og ARoS?
Fakta
Søren Behncke (1967) er autodidakt kunstner. Han har siden 2003 lavet humoristiske aktioner i det offentlige rum under navnet Papfar.