Ikke noget at grine ad
Esbjerg Kunstmuseum vil give os et godt grin, men mangler fokus på det, der gør humor til humor.
Esbjerg Kunstmuseum vil give os et godt grin, men mangler fokus på det, der gør humor til humor.
Udstillingen Humor – alvorlig talt på Esbjerg Kunstmuseum insisterer på at tage humoren alvorligt, men man kan ikke tage humor alvorligt. Den forsvinder, så snart den kommer for tæt på alvoren.
Det gør udstillingen blind over for humorens særlige kvaliteter, nemlig letheden og dens glade og overfladiske verdenssyn.
I stedet sætter udstillingen lighedstegn mellem humor oglatter og åbner døren for ironiens og uhyggens seriøse og alvorlige latter.
Og det er desværre ikke humoristisk.
Guldhorn i pap
Der er heldigvis enkelte humoristiske værker på udstillingen. Søren Behnckes Paphorn i sikkerhedskuffert har den befriende lethed og glæde, der kendetegner humor.
Der er ikke ingen alvor i Behnckes papudgaver af Guldhornene. Selv originalernes mystiske symboler er i papkopierne forvandlet til letaflæselige piktogrammer fra papkassernes verden – paraplyen der viser,at pappet skal beskyttes mod regn og det revnede glas, der fortæller, at man skal behandle paphornene forsigtigt.
Foran papkufferten kan vi le for latterens egen skyld. Ogdet er humorens essens.
Ironisk selvhøjtidelighed
Ironien er dens modsætning. Hvor humor er let, glad og overfladisk er ironi kritisk, afslørende og undergravende. Og seriøs. Og alvorlig.
Når Peter Carlsen maler sig selv som kunstnerkonge i Et majestætisk talent er det ikke den lette og overfladiske humor, der får os tilat le. Vi ler af Peter Carlsens hvasse og kritiske (selv)ironi, der tager pis på den ophøjede kunstnermyte og den selvhøjtidelige kunstverden.
Det er en kritisk latter, som tjener et undergravende formål. Den trænger i dybden og afslører kunstens forløjethed.
Uhyggelig trappecykel
Morten Steen Hebsgaards Ladder bike – Bike ladder er resultatet af sammenstødet mellem en trappestige og en foldecykel.
Vi genkender dele af cyklen og trappestigen fra vores hverdag, men de er ikke, som de plejer at være. Det, vi tror, vi kender, er pludseligt forvandlet til noget foruroligende, fremmed og uhyggeligt.
Vi ler en usikker latter, når vi konfronteres med den monstrøse cykelstige. Denne latter er et halvhjertet forsøg på at forløse det foruroligende, der er trængt ind i vores hverdag.
Kunsten er alvorlig
Udstillingens manglende fokus på humorens særlige kvaliteter afspejler desværre en udbredt opfattelse i kunstverdenen: at kunsten er alt for alvorlig til at blive behandlet med lethed og humor.
Og det er ikke noget at grine ad.
Fakta
Udstilling
Humor – alvorlig talt
4 feb 2012 29 apr 2012
Lykke Andersen, Morten Steen Hebsgaard, Birgit Dam, Andreas Schulenburg, Søren Behncke, Hartmut Stockter, Peter Carlsen, Peter Land, Peter Nansen Scherfig, Birgit Johnsen & Hanne Nielsen, Søren Dahlgaard, Peter Callesen, Eric Andersen, John Baldessari (USA), William Anastasi (USA), Dove Bradshaw (USA), Nina Saunders (GB), Dan Perjovschi (RO), Nancy Fouts (GB), Erwin Wurm (AUT), Nezaket Ekici (TR), Marcos Chaves (BR)
Esbjerg Kunstmuseum Se kort og tider