“Jeg synes ikke, det ser så sløjt ud”
Den tidligere chefredaktør for DR kultur, Torben Smidt Hansen, er meget optimistisk på kunstformidlingens vegne.
Den tidligere chefredaktør for DR kultur, Torben Smidt Hansen, er meget optimistisk på kunstformidlingens vegne.
info
Når Torben Smidt Hansen, tidligere chefredaktør på DR kultur, holder møde med folk fra kulturlivet, skal der ofte en ekstra kande kaffe på bordet.
”Man skal altid lige drikke en ekstra kop kaffe for at komme over vores mediemæssige fordomme om, at kunsten er en utilgængelig lukket verden, og kulturlivets fordomme om, at medierne per definition vil gøre alting plat. Det er ligesom vores udgangpunkt,” fortæller han.
Når de gensidige fordomme først er skyllet ned, har han dog aldrig oplevet andet end begejstring og samarbejdsvilje. ”Kan vi hjælpe hinanden med at gå nye veje, skabe nye muligheder for talenter og rammer der kalder på andre former for kunst, så er det jo fantastisk.”
DR som kunstkatalysator
Smidt Hansen var chefredaktør for DR kultur fra april 2006 til december 2009, og er efter en nylig chefrokade blevet kanalchef på P2. KUNSTEN.NU talte med ham, mens han endnu var kulturredaktør.
Fra den position udtaler Torben Smidt Hansen, at DR spiller en enormt vigtig rolle som formidler af kunsten. Han tror dog ikke på den docerende formidling, hvor lærte folk taler og taler, for der er kommet en ny generation, som er vant til, at ting formidles på en underholdende og unik måde.
”Der hvor vi kan være bedst er, når vi fungerer som katalysator, og sammen med andre kan gøre opmærksom på en kunstoplevelse,” forklarer Smidt Hansen. Han uddyber, at en ny og spændende vej er, at DR ikke kun formidler på skærmen, men indgår i samarbejder på en måde hvor det involverer en fysisk oplevelse eller interaktion på nettet.
En hel dag til samtidskunsten
Et nyt tiltag på den front er et samarbejde omkring Forårsudstillingen i 2010. Her bliver en hel dag på DR K programlagt med fokus på samtidskunsten, og samarbejdet vil resultere i særudstillingen 24/7, en udstilling for digital kunst, som vil kunne ses på DRs hjemmeside, og samtidig er en del af den censurerede udstilling.
”Det giver en mulighed for, at der er nogle andre end dem, der normalt er opmærksomme på Forårsudstillingen, som oplever det her. Og med 24/7 bliver vi en slags ekstra øje for talenter på billedkunstområdet.”
Et andet initiativ er et samarbejde med Statens Kunstfond inspireret af det britiske Channel-4 projekt Big Art. Grundtanken med projektet er at skabe kunst i det offentlige rum på baggrund af ønsker fra borgerne.
”Vi er megafonen, der kan råbe ud og sige hey hvor vil I have kunst?” lyder det fra Smidt Hansen. ”Vi får et program, der indeholder en diskussion om kunsten, vi får skabt en direkte kontakt til borgerne, og det resulterer rent faktisk i, at vi får kunst et nyt sted i det offentlige rum.”
Jeppesens razzia
Torben Smidt Hansen mener, at der ligger en vis udfordring i formidling af billedkunsten, der ofte bliver betragtet som noget meget fint og svært, man helst skal have læst en masse bøger om, for overhovedet at åbne døren til et museum.
”Men folk har jo billeder hængende på væggen, så det er ikke fordi, de ikke har et forhold til kunsten,” siger han. Han mener, at DR har en særlig forpligtelse for formidling til den brede offentlighed, men i samme åndedrag tilføjer han, at han ikke tror på, at et ugentligt program om billedkunst er vejen frem.
”Så skulle man ihverfald finde en fantastisk engagerende vært,” lyder det med henvisning til seernes forventninger om unik og underholdende formidling.
”Jeg tror mere på flere bølger henover et år, som peger forskellige steder hen i forhold til genre, geografi osv,” siger han og fremhæver programserien Kunstrazzia, som i øjeblikket bliver sendt på DR K. Programmet med Michael Jeppesen som vært har fokus på dansk samtidskunst, og er båret af møder med kunstnerne selv.
Kunst for de indviede?
Torben Smidt Hansen mener altså ikke, at det ser så sløjt ud med kunstens plads i medierne. Slet ikke nu, hvor DR har mulighed for at give den en ekstra tand med den nye kanal.
”Det at have en kanal med et særligt indhold som udgangspunkt giver langt større frihed, for vi ved, at dem, der bliver hængende på den kanal, er interesserede i det stof.”
Han medgiver, at man med lanceringen af en kulturkanal risikerer, at man kun taler til de allerede indviede og faktisk underbygger, at formidlingen af kunsten sker i en lukket niche, men han mener, at DR tager sine forholdsregler for at undgå netop det.
”Hele idéen er, at vi tænker flere elementer ind og bruger andre kanaler og platforme også,” fortæller han. ”Der vil være et centrum på DR K, men vi sørger for, at der er vifter ud på andre kanaler, så det ikke kun er de, der vælger DR K, som oplever det her.”
Fakta
Fakta
Den nuværende chefredaktør for DR Kultur hedder Søren Mikael Rasmussen (siden 1. jan. 2010), og 1. marts tiltræder Morten Hesseldahl, nuværende direktør ved Dagbladet Information, stillingen som direktør for DR Kultur.